[SKRIVA] Re: Pippi censureras

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 01 Oct 2014 15:28:23 +0200

---- On Wed, 01 Oct 2014 14:26:40 +0200 Ahrvid<ahrvid@xxxxxxxxxxx> wrote ----

> Men det är en avgörande skillnad mellan att skära i en bok för att denär för
> lång och använder för långa och krångliga meningar, respektive att beskära
> den för att man tycker att den framför "farliga" uppfattningar! Det första
> är redigering, det andra är censur.

Okej, för att utveckla vad jag påpekat. Vi kommer inte ifrån att böcker
ständigt bearbetas för yngre läsare, och ingen bryr sig om det. "Tusen och en
natt" hittar man till exempel inte i ursprungligt skick på barnavdelningarna,
eftersom sagorna skrevs för en vuxen publik och är fulla av erotik och
sexscener. Likadant med "Gullivers resor"; i Jonathan Swifts original pissar
faktiskt Gulliver på de brinnande husen, i barnversionerna kastar han
vanligtvis vatten -- med ett spann. Och bröderna Grimms sagor är inte riktigt
de sagor som bröderna Grimm själva skrev ner (och de försnällade ändå sagorna
för att göra dem mer salongsfåhiga för dåtidens publik).

Och detta höjer ingen på ögonbrynen över. Men så fort det börjar handla om
negerkarikatyrer som bearbetas bort förfasar sig våra dumliberaler i högan skyn
-- omyndiga barn ska minsann absolut prackas på just negerkarikatyrer. Det
säger sig självt att det finns någon djupt osund och hycklande drivkraft bakom
detta. Och jag beklagar de icke-rasister som låtit sig luras att stämma in i
kören.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).