[SKRIVA] Re: Pippi censureras

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 1 Oct 2014 14:26:40 +0200

Rickard::
Men det är en avgörande skillnad mellan att skära i en bok för att denär för
lång och använder för långa och krångliga meningar, respektive att beskära den
för att man tycker att den framför "farliga" uppfattningar! Det första är
redigering, det andra är censur.
  Gör vi det senare till norm blir vi försvarslösa när Sverige-"demokraterna"
eller något annat otäckt får makten.

From: mattiasarenstrom@xxxxxxxxx:
> Nej men nu orkar jag inte mer. Jag registrerade mig på den här listan i
> samband med fantastiknovelltävlingen, men fick avsmak ganska snart
  Det hör till sf-världens kulturella arv att man diskuterar litet allt
möjligt, också. Jag skrev nyligen om historiken för fanzines, och du skulle t
ex se hur deras s k LoCols (läsarbrevspalter) såg ut. Sf-fans har i alla tider
diskuterat inte bara litteratur, utan också vetenskap, samh'llsfrågor, osv.
Sf-litteraturen tar ju faktiskt upp sådana frågor. (Det finns t ex gott
omsf-böcker som tar upp att jorden går under i ny istid, av att alla växter
dör, eller alla växter växer supermycket, eller allt blir en öken, osv, från
100-200 ¨år tillbaka och framåt.)

>  Som naturvetare och ivrare av vetenskaplighet är det
> provocerande att läsa sådan ignorans
  Du är inte ensam naturvetare och ivrare av vetenskaplighet.

> Den som går ut med
> sådan där förlöjligande info kring vetenskapen är inte mottaglig för
> argument. Den som aktivt ignorerar global uppvärmning är i paritet med
> kreationister och vaccinmotståndare.
  Det är tvärtom klimatalarmisterna som är oemottagloiga för vetenskapliga
argument. Data säger bl a:
  - Vi har inte haft "uppvärmning" av något klimat på snart 18 år.
  - CO2:s förmåga att bidra till ev uppvärmning är nära att vara mättad
(strålningsfysik).
  - Havsytan stiger med enstaka millimeter/år, motsvarande några få
dm/århundrade.
  - Solens aktiviteter uppvisar stark korrelation med de relativt milda
klimatsvängningar vi ser.
  - IPCCs beryktade datormodeller har kört i diket. Vad de historiskt sade sig
"förutsäga" har inte hänt.
  Osv.

> [...]
> kan inte annat än förfäras över åsikter som denna. Det är fullständigt
> vidrigt. Valet står mellan följande:
> 1) Pippi visas oförändrad. Du har chansen att höra pippi säga "neger", mot
> kostnaden att en del tar illa upp av att bli benämnda vid ett nedlåtande
> uttryck.
> 2) Pippi visas marginellt förändrad. Ingen tar illa upp av att bli benämnd
> som något nedlåtande, men priset för detta är att en del tar illa upp av
> att inte längre få höra pippi säga "neger". Det som var själva sensmoralen
> med hela historien, tänker de kränkta ledset. Nu går viktig kunskap
  Valet står snarare mellan följande:
  1) Manipulera INTE historien. Information man ogillar bör bemötas med
argument och ny information. (Det är därför jag säger att man snarare bör
berätta bakgrunden till t ex Pippi Långstrump i Söderhavet.)
  2) Eller gör det till norm att stryka och manipulera den information som
ogillas av dagsaktuella uppfattningar. Då blir normen också att historien
skrivs om igen när andra vindar blåser.
  Alternativ 2) gör oss försvarslösa när andra uppfattningar råder. Vi har ju
redan godkänt att man får retuschera i historien. Och de uppfattningar vi vill
framföra till försvar, blir det som nu hindras nå ut.

> Jag inser förstås att det inte heller här går att föra en diskussion.
> Rätten att säga "negerboll" och liknande uttryck är en hjärtefråga för
> många människor
  Halmgubbe.
  Det är principen om att man inte skall hålla på att redigera om i historien
som är en "hjärtefråga".

> Det är viktigare
> att man ska få raljera vitt och brett och slippa tänka efter, än att
> respektera andra människor.
  Bägge är viktiga. Men om vi inte försvarar yttrandefriheten (enligt mig bör
normen vara att följa, ungefär, grundlagarna TF/YGL) kan senare lägen komma då
vi i yttranden förbjuds att respektera andra människor. Yttrandefriheten är ett
övergripande skydd, ett meta-skydd, för respekt för andra människor.

> Och så får feminismen en känga av bara farten. Hemska tanke om kvinnor fick
> lite bättre förutsättningar.
  Halmgubbe igen.
  De som är emot feminismen är inte emot all relevant jämlikhet osv. De är emot
extremism, som feminism på många sätt står för.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com>
& delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
<http://www.skriva.bravewriting.com/>
http://www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com/>
 / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu
som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs
även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ