[SKRIVA] Re: Pippi censureras

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 3 Oct 2014 17:08:36 +0200

Rickard:
>Det var ju också enklare för dig att besvara detta mail än den utveckling av
>resonemanget som
> jag gjorde strax därefter.
  Svar på det ingick i mitt resonemang.

> Barnböcker redigeras regelbundet på åsiktsbasis, och ingen bryr sig eller
> höjer på ögonbrynen.
  Nja, det VANLIGASTE är att barn- och ungdomsversioner av böcker, redigeras
för att originalet är för långt, har för krångliga formuleringar osv. Det
gäller t ex många av Jules Vernes böcker.
  Redigering i form av censur av "oönskade" yttranden är ovanligare - och när
det sker uppmärksammas det regelbundet. Bara under senare tid har det
uppmärksammats rejält vad gäller t ex Tintin, Barna Hedenhös, Lilla Hjärtat och
nu då Pippi Långstrump.

>Man hittar t.ex. inte Gullivers resor, bröderna Grimm och Tusen och en natt på
>barnavdelningarna
>, eftersom de helt enkelt anses vara olämpliga
  Jodå, de hittas på barnavdelningarna i kortade versioner (vanligen för att de
anses för tunga för yngre läsare, som sagt).

> våldsamma, sexuella och osmakliga innehåll.
  Sådant varierar med dagkursen för för vad som anses politiskt korrekt. På
70-talet var det inget problem med sexinnehåll (böcker typ "Hur mamma och pappa
gör barn"). Våld förekommer idag ofta i barnmaterial.
  Men man bör inte sitta och pilla i böcker eller andra yttranden pga att de
säger "fel" (enligt dagsklimat). Det fördummar oss och gör oss försvarslösa när
vindriktningen ändras. Vi blir oförmögna att förstå historien och försvarslösa
när t ex Sverige-"demokraterna" eller något annat otäckt kommer till makten,
eftersom det etablerats att vad som får sägas skall styras av vad som är
populistiskt just idag.

> Däremot, så fort det handlar om jude-, neger- och andra etniska karikatyrer
> ska de prompt tvingas på omyndiga barn
  Inte alls. Det är frivilligt att läsa böcker och jag tycker att man mycket
väl kan förklara och ge tilläggsinformation till böcker med historiska
yttranden man inte gillar. "Fel" åsikter skall bemötas med argument, inte förbud

> dumliberaler som tjuter i högan skyn och talar om att värna kulturarvet och
> om politisk censur.
> Det tyder på att drivkrafterna är djupt osunda och hycklande.
  Vi har snarare en dumvänster som kräver att alla skall marschera i takt och i
samma led. Men när marschriktningen ändras går man plötsligt mot ett stup, och
man vet inte ens varför man marscherar eftersom information och debatt hindras.
  Här en intressant artikel som berör ärendet:
http://www.klimatupplysningen.se/2014/10/02/mot-nya-tider/

"två olika slags demokrater i vårt land, åsiktsfrihetsdemokraten och
värdegrundsdemokraten. Den första säger att grundförutsättningen för
demokratin är fri åsiktsbildning, yttrandefrihet och en fri debatt. Den
andra sortens demokrat menar att förutsättningen för demokrati är ett
åsiktspaket som kallas ”demokratisk värdegrund”. Vi kan bara uppnå
demokrati när alla människor delar denna värdegrund och därför kan inte
debatten och åsiktsbildningen vara fri. Människor vars åsikter avviker
från värdegrunden ska helst inte ges möjlighet att påverka sin
omgivning."

Du är kritisk till det mäktiga miljöflummets (nu i regeringsställning t o m)
klimathotsagenda. Det hör till det som ovan (litet milt) kallas "värdegrund".
Vi ser hur mycket  som herlst klimathotstrumpetande i tidningar, TV, osv. Den
som är kritisk stoppas från att framföra sina uppfattningar.
  Men ovan - om än det gäller ett annat ämne än "klimathot" - försvarar du den
typen av beteende.
  Och anklagar sedan andra för "hyckleri".

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com>
& delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
<http://www.skriva.bravewriting.com/>
http://www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com/>
 / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu
som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs
även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ