[SKRIVA] Pinsam skandal för Jonas Bronck Center

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 21 Apr 2014 04:40:39 -0700

Som de flesta nog känner till numera, var det smålänningen Jonas Bronck (eller
Brunk i alternativ stavning) som grundade stadsdelen Bronx i New York, när han
1639 köpte ett stycke land av indianerna utanför den framväxande staden, och
bosatte sig där med arrendatorer och tjänstefolk. Bronck's Land blev efterhand
till Bronx Land, eller kort och gott Bronx. Jag skrev förra året en artikel om
detta i Vision Höglandet:
http://issuu.com/copyvision/docs/vision_h__glandet_december_2013_web

Jonas Bronck växte upp i Komstad utanför Sävsjö, och några lokala affärsmän
(huvudsakligen Roy Gustafsson och Curt Wrigfors) tillsammans med en i Småland
halvkänd historiker vid namn Göran har gjort ett ambitiöst försök att slå mynt
av detta, genom att instifta Jonas Bronck Center i Sävsjös gamla stadshotell.
Numera dominerar fasadens text i polerad plåt över hela torget: JONAS BRONCK
CENTER. Man har utlovat en strid ström av amerikanska turister till Sävsjö samt
ett Jonas Bronck-jubileum i augusti då kungahuset och dignitärer från New York
har blivit inbjudna; även om det är oklart om några av de inbjudna, med
undantag av New Yorks stadsarkivarie Brian G Andersson, har tackat ja.

Projektet började med att projektledaren Lotten fick kicken med dunder och brak
sedan hon klagat på att hon inte fick den ersättning för sitt arbete som hon
hävdar att hon blivit utlovad muntligt och skriftligt. Detta har gått ända till
tingsrätten, som ska pröva fallet senare i år enligt en artikel i
Vetlanda-Posten.

Genom historikern Görans försorg knöts en viss Thomas Lagö till projektet. Lagö
är affärsman, forskare i akustik och amerikansk medborgare. Han har en god vän
vid namn Valdi Ivancic -- och det namnet borde få en klocka att ringa hos
datanissarna på listan. Ivancic har ett företag vid namn Medison där han gjort
en mängd skumma affärer, som då han 2007 väckte uppmärksamhet världen över
genom att påstå sig sälja splitter nya datorer för 1000 kr. I samma veva utgav
han sig för att kandidera som statsminister för Sverige:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Medison

I december började Ivancic att supportra Jonas Bronck Center. Tillsammans med
Thomas Lagö besökte de Bronx för att ragga investerare och partners, eller som
Jonas Bronck Center förklarade på sin hemsida: "2013-12-10 Today, our Thomas
Lagö and Valdi Ivancic visited Brian G. Andersson in The Bronx New York. Joint
festivities areplanned for both Sävsjö and The Bronx. Brian G. Andersson is THE
expert in the USA on Jonas Bronck. It was a successful meeting and Steve
Nallen, the founder of Jonas Bronck’s brewery and his partner Ken Hettinger,
was also present."

Så hur har Sävsjös stolthet Jonas Bronck Center utvecklats sedan dess? Tja, med
förskräckelse. Förra veckan kapade grundarna Roy Gustafsson och Curt Wrigfors
banden med Lagö och Ivancic, sedan de på sina respektive hemsidor påstått att
Jonas Bronck Center skulle ha varit en filial till Valdis luftslott Medison
University, ett knappt existerande nätuniversitet där Thomas Lagö står som
rektor. De har också hävdat att Lagös firma QirraSound och ett lokalparti höll
till i Jonas Bronck Center:

http://www.hoglandsnytt.se/jonas-bronck-center-kapar-banden-med-savsjoforetagaren/

http://www.hoglandsnytt.se/roy-ar-upprord-de-har-kapat-mitt-hus/

http://www.smalandsdagblad.se/artikel/102656/lago-dementerar-uppgifter-om-kapning

Jag var själv och nosade på Jonas Bronck Center i början. Det var meningen att
jag skulle bli historikern Göran Modigs forskningsassistent, men jag hoppade av
redan första veckan i december när jag förstod vartåt det barkade. Nu sitter
jag på god distans med chipspåsen i hand och roas av tidernas cirkus.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).