[SKRIVA] Re: Pillat med siten (fwd)

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 27 Mar 2007 20:41:54 +0200

Den 2007-03-27 09:56:57 skrev Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>:
När jag skulle gå in på sidan fick jag ett sådant där avskyvärt fönster som påstår att det är problem med mn dator och som undrar om jag vill installera
programvara för att reparera datorn.
Med tanke på att det hela rörde Windows och jag bara kör Mac OS X och Linux så
kan det knappast varit så himla pålitligt :-/
Jag har enstaka gånger (inte på Bravenet) stött på sådant. Jag tror inte det är en pålitlig test. Snarare en simulering av en test, för att kroka användaren vid att köpa ett antivirusprogram eller något. Jag har inte stött påpopuup-rutor på Bravenet. Visserligen har min broswer (Opera) ett inställbart stopp för sådant, men man får en notering om en ruta försöker poppa upp (en miniruta som frågar om man vill klicka i den för att tillåta rutan att poppa upp trots stoppet).
  Hur är det med andra. Får någon annan popup-rutor hos Bravenet?

Får ni andra det här också? Jag fick det två gånger på raken (andra gången dök SKRIVA-webbplatsen dock upp efteråt) och personligen hatar jag verkligen sådan reklam.
  Håller med om att sådan "reklam" är helt förkastlig.
Frågan är dock om andra får sådant? Du kan ha fått popup-rutan någon annanstans ifrån. Det kan vara s k adware/spyware som du fått varsomhelst ifrån, som ligger i bakgrunden och poppar upp slumpartat när du går till en websida. Bravenet kan vara oskyldigt. Kör program som Adaware eller Spybot Search & Destroy för att kolla efter och rensa från adware/spyware.

Om det är standardförfarande för bravewriting.com så tycker jag vi ska byta!
Scanna först din dator mot adware/spyware. Jag får inte sådana popups iaf.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
-----
SKRIVA för sf, fantasy och skräck * Sveriges äldsta skrivarlista
grundad 1997 * skriva-request@xxxxxxxxxxxxx för abonnemangsskommandon