[SKRIVA] Peter Törnqvist vann SvD:s litteraturpris

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 30 Nov 2010 22:43:45 +0100

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/svd-pris-gar-till-dialektal-dialog_5752733.svd

Peter Törnqvist erhöll SvD:s litteraturpris (värt 30 000 kr) på en gala i
måndags.
"Efter två mer minimalistiska böcker slog Peter Törnqvist till med en ”köttig”
roman, Kioskvridning 140 grader, med en torvmosse i huvudrollen. ...
–Jag känner mig väldigt glad och hedrad – och behöver pengarna. Så det är
kanonfint. Samtidigt känns det absurt. Jag är inte van att vinna priser och man
tävlar ju inte när man skriver böcker. Priser är så långt ifrån det vardagliga
skrivandet, säger Peter Törnqvist.
Peter Törnqvist debuterade 1998 med Fältstudier, en samling avskalade
kortnoveller. Mottagandet var entusiastiskt och han ansågs redan då ha hittat
sin ton. 2003 kom nästa bok, Lövsågare, innerkurva, ett slags kortprosabok.
Därefter var det tyst i sju år.
Så våren 2010 damp det ned en roman: Kioskvridning 140 grader, som även har
vridit fram författaren minst 140 grader i offentlighetens ljus. Han har
nominerats till Tidningen Vi:s litteraturpris och till Augustpriset och
tilldelas nu SvD:s litteraturpris."

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----