[SKRIVA] Påbörjat novelltävlingsjobb

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 28 Aug 2010 22:42:18 +0200

Efter att ha sänt ut några nu-börjar-deadline-brännas-msg har nu annat
novelltävlingsjobb börjat. (Men inte alls så många deadline-brännas-msg har
gått ut, som fått den allmänna infon. Totalt har det väl gått ut ca 350 msg
till listor, websiter, forum av olika slag och andra mottagare - ett djäkla
jobb, skall jag säga! Många letas upp "manuellt" och kontaktas "manuellt", en
och en.)
  Juryn har kontaktats och förberetts. De enda instruktionerna är i princip att
juryn själv bestämmer hur den vill jobba och bedöma. Och så sade jag att jag
hoppas på resultat under senare delen av september.
  Det är nu 4-5 dagar innan deadline då det brukar bli litet rusning. Men för
att inte halka efter har jag börjat titta på hittills ca 55 inkomna bidrag. (En
gissning är att det blir 90-100 bidrag totalt.)
  Under novelltävlingens tidiga tid hade vi mycket krångliga scheman för hur
juryn skulle dela upp och läsa alla noveller. Det blev svårhanterligt. Istället
är systemet nu att jag gör ett förurval, så att juryn får 20-25 noveller (ca
1/4 av alla) som går till "final" och är det juryn skall läsa. Blir läsningen
inte för omfattande tror jag juryn kan koncentrera sig bättre.
  Jag tycker mig någorlunda kvalificerad att göra förurvalet, då jag sysslat
med novellskrivande i drygt 30 år, varit novellredaktör (Nova,
Teknikmagasinet), varit skrivarkorrespondenslärare, drivit SKRIVA-listan i
snart 1,5 decennium, osv.
  Det centrala är att de noveller som har chans på prispallen fångas in! Och
det sker. Så kan det kanske finnas noveller som inte har så stor chans men
kommer med ändå, just för att vara säker på att alla vinnarkandidater kommer
med.
  Det finns några saker som gör att man ganska snabbt ser om en novell har
potential eller är ofärdig. Språk och stil, förstås. Sedan har vi själva
storyn, handlingen, idéerna i berättelsen - verkar den vara intressant och ge
något? Svaghet inom t ex språk kan dock kompenseras av en väldigt bra story,
och vice versa - i alla fall i urvalet till "finalen".
  En intressant sak. Jag frågade förra årets jury om de ville ställa upp i år
(därtill kom Cecilia Wennerström, som är ny) och *samtliga* sade: Javisst, det
blir kul! Kul att få se nya, unga författares alster! (Något i den stilen sade
de iaf.) Så jag tror att juryn tar sig an jobbet seriöst och med ett gott öga.

--Ahrvid

Ps. Och om just DU inte skickat in en novell än, du har tid på dig! (Man får
bidra med flera noveller f ö.)

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!