[SKRIVA] PCJ retar skåningar

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 1 Aug 2008 17:48:00 +0200 (CEST)

Nyligen har (sf-)författaren PC Jersild retat gallfeber på sköningar, genom att
i en krönika om dåligt språk och svårbegripliga dialekter i svensk radio, kräva
att skånska borde dubbas! Afonbladet hakade på 31/7 och gjorde en
helsidesartikel, där bl a den evge Björn Ranelid går till motattack:
  -  Det är en form av fascism!
  Personligen tyckere jag (AE) att de som inte förstår dialekter i de flesta
fall bara är lata. Skpnska, norrländska, stockholmska...man får lägga manken
till litet. Jag tycker t o m att man skall vänja sig vid att höra både danska
och norska.