[SKRIVA] (Ompostn) Bitcoin i brottsutredningar

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 9 Feb 2014 16:58:57 +0100

(Ompostning. Det blev tydligen skräptecken. Jag har inte hunnit se om min andra
postning om Bitcoin också blev det. --AE)
Förutom Bitcoin som elektronisk
framtidsvaluta (möjligen...) finns en extra sf-anknytning när DN skriver
 om att Bitcoin-transaktioner använts i knarkaffärer:

http://www.dn.se/ekonomi/kriminella-koper-droger-med-bitcoin/

Såsom framgår är det dock bara i *ett* fall i Sverige där man vet att sådant
förekommit (övrigt verkar vara gissningar), då den misstänkte gav ifrån
sig lösenordet till sin krypterade Bitcoin-portmonä. Dessutom vet man
aldrig om värdet på transaktionerna är en "halv miljon" då Bitcoin
flukturerar stort i värde, ibland upp med faktorn tio på ett halvår.
 I allmänhet kan sägas att Bitcoin egentligen inte bidrar med något nytt
 som kriminella aldrig kunnat göra. De kan redan nu och har alltid
kunnat göra upp affärer med ospårbara kontanter. Skulle kontanter
försvinna kan de antagligen inskaffa guldmedaljonger för sina affärer.
Avancerade ekonomiska brottslingar har sina metoder, med skenbolag,
utländska bankkonton, svårspårade transaktioner kors och tvärs.
  Jag har ju skrivit om Bitcoin och är tveksam till om den E-valutans framtid
 (kursfluktuationerna är ett uttryck för omvärldens varierande tvivel).
Däremot ÄR jag positiv till att någon form av integritetsskyddad
elektronisk valuta förr eller senare lär bli etablerad! (Det finns andra
 system och förslag än Bitcoin.) Den politiska makten har redan alldeles
 för stor övervakning av medborgarens liv. Det är bara nyttigt om man
kan förneka Makten möjligheten till detaljkontroll över medborgarnas
ekonomiska transaktioner. Och polisen har redan och har alltid haft en
lång, lång rad olika metoder att utreda brott - brottsutredningar blir
inte omöjliga för att man inskränker möjligheter till detaljövervakning
av människor i deras vardag.
  Bitcoin bra? Vi får se. Integritetsäkra E-valutor i framtiden bra? Sure.

Så den extra sf-anknytningen. DN skriver:
  "Mats Henricson, ordförande för Bitcoinföreningen, tror
inte att bitcoin kommer att växa till att bli ett konkurrerande
alternativ till kontant handel för narkotikahandel.
– Visserligen kan man ju betala anonymt men du ska ändå få hem ett paket
 med posten med de här grejerna. Det skulle åtminstone göra mig ganska
nervös. Den delen försvinner ju inte bara för att man betalar med
bitcoin."
  Det namnet känner nog en del igen! Mats är en gammal
sf-fan. När jag skrev min första längre rapport om Bitcoin (på SKRIVA
för ett par år sedan), efter att ha bevistat ett seminarium i ämnet, var
 det just Mats som var huvudtalare. (Och has morsa är prisbelönad
författare från min morsas Dorotea...)

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).