[SKRIVA] Re: Om terraforming av Mars

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 7 Apr 2014 13:55:47 +0200

Andra organismer än däggdjur är väl nästan mer intressanta eftersom däggdjur
ligger så långt fram i tid. Alltså i slutet av en
terraformning. Alger, gräs, insekter är mer realistiska till att börja med...

Sedan så tror jag att när det gäller gaser är nog koldioxid den mest lämpliga
gasen eftersom den är tung och beständig.
Den försvinner inte ut i rymden lika lätt. (Metan bryts ned och lättare gaser
är svårare att hålla kvar på Mars pga den lägre
gravitationen).

Det är också koldioxid som redan nu verkar vara den gas som dominerar
atmosfären vilket i sig tyder
på att den är en vinnare. Frågan är dock hur man ska få upp mer koldioxid i
Mars atmosfär. Att smälta isar och släppa ut vattenånga
tror inte jag ger någon permanent förändring av Mars klimat. Det är nog bara en
kortsiktig lösning som inte förändrar något på sikt.

MVH:
Robert Andersson