[SKRIVA] Om sf i TV4

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 9 Nov 2010 14:24:22 +0100

Min kommentar om sf i Nyhetsmorgon. Det visade sig att JHH om Stieg Larsson
ställdes in eftersom man ville få in ett inslag om att malmöskytten häktats.
Och besöket hos SFSF-ordförande Carolina G-L frös inne då TV-teamet inte fick
kontakt med satelliten. 2 av 3 saker blev inte, men det tyngsta inslaget var ju
kvar. Några synpunkter:

Skall en tappad satellit förstöra för science fiction! (Och därtill en häktad
malmöskytt.) Säg inget till Sir Arthur!
TV4 har den där plojen att skicka runt Lennart Modig för direktrapporter. Men
det verkar litet gammalmodigt att hålla sig med satellitlänk. Idag kan man få
en tillräckligt bra länk över nätet, förmodligen även över mobilt bredband.
(TV-signaler kan ju komprimeras mycket, utan nämnvärd kvalitetsförlust. Och ett
TV-bolag bör ha litet bättre grejs än bara senaste SonyEricsson-luren.)
Nå, jag gillade att den panel som i alla fall blev av snackade om t ex
framtidsoptimism. Visst viftade en programledare med ett lasersvärd, men det
var mot slutet. Besök på SF-Bokhandeln var det också. Vi fick litet boktips.
Det hela var inte så illa pinkat, trots allt. Jag har sett värre.
Jo, jag tycker också att sf till icke försumbar del kan sägas rymma
framtidsoptimism, en förtröstan på teknik och vetenskap, osv. JHH sade något om
att sf har grundkonceptet att världen är begriplig och att man kan göra något
åt den, eller om jag skulle formulera det: kanske litet som den skönlitterära
motsvarigheten till den vetenskapliga metoden. (Men sf *får* vara
framtidspessimistiskt också - 1984, Boye, etc - och rymma icke-vetenskap.
Douglas Adams eller Star Wars bygger i mycket liten mån på vetenskaplig
rationalism.)
Men Carolina: de fuckade upp det när de skulle direktsända från dig. I någon
mening är de "skyldiga dig en", en liten regncheck du kan lösa in senare. Iaf
skall du hävda detta vid ev senare kontakt. Och då kanske de kan komma på besök
ett litet tag innan Eurocon?

--Ahrvid

Ps. Ämen var att "sf börjar gå framåt". Varför förklarades kanske inte. Det är
dock som så att mycket som är sf-tänk blivit en del av vardagen. Internet.
Mobiler som kan allt utom att rosta bröd. Rovers på Mars som sänder de mest
fantastiska bilder. Extraterrestiella planeter. LHC där man skall krocka fram
världens skapelse. DNA. Genteknik. Nano. Sf känns stigande relevant.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----