[SKRIVA] Om politikers språkmanipulation

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 19 Jan 2013 21:18:24 +0100

En artikel i Svenskan om hur politiker manipulerar med språket (som om det vore
en nyhet...!):

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/med-manipulation-ska-valet-vinnas_7840636.svd

Jag har i debatten om plågsamma försvenskningsförsök uttryckt att jag känner
mycket begränsad vördnad för de styrande politikernas språkhantering. I SvD
nämns t ex hur (S) döpte om jobbskatteavdrag till "pensionärsskatt" eller hur
amerikanska republikaner kallade arvskatt för "dödsskatt".
  Ett manipulativt ord jag själv retat mig länge på är "hållbart". I princip
betyder det ordet, såsom det används, enbart "dvs det som vi i miljörörelsen
gillar" och det är OHÅLLBART!
  Man hävdar att s k "förnyelsebara" energikällor är de enda som är "hållbara".
Man hävdar att lågproduktivt s k "ekologiskt" jordbruk är det enda "hållbara".
Men om vi därigenom får se livsmedelsproduktionen sjunka som en sten så
människor börjar svälta, hur hållbart är det egentligen? Om osäkra,
lågproducerande, dyra vind- och solkraftverk orsakar energibrist så att
fabriker och verksamhet måste dra ned, ekonomin hamnar i depression och massor
blir arbetslösa och alla blir fattigare - hur hållbart är det?
  Människans behov måste vara vår norm. Det som i sann och relevant mening är
verkligt hållbart måste vara det som gör att mänsklighetens problem kan lösas
och vi alla kan få det bättre. Det måste vara resurstillväxt (= ekonomisk
tillväxt) för det är i praktiken det som ger möjligheter att lösa problem, ge
pengar i fickan, mat, jobb, bostäder, utbildning.
  Pladder om "hållbarhet", såsom begreppet missbrukas, finner jag vara
rekordartart trams.
  För att ge ett exempel: kärnkraft. Det är inte "hållbart", påstås det. Men vi
har lätt utvinningsbart uran för ca 200 år med nuvarande kärnkraftsteknologi
(troligen mer om vi kan utvinna från källor med lägre uranhalt). Vår vän
sf-fanen Janne Wallenius, professor i reaktorfysik, jobbar med fjärde
generationens kärnkraft som kan ge 100 ggr mer energi från uranet - så det
skulle räcka 20 000 år. Det här låter hållbart nog för mig! (Vi har
fusionskraft långt innan 200 eller 20 000 år gått till ända!) Man talar om risk
för kärnkraftsolyckor, men: En "olycka" (Tjernobyl) skapades avsiktligt genom
ett kriminellt klumpigt driftexperiment. En (Three Mile Island) förstörde
visserligen reaktorn, men säkerhetssystemen höll perfekt. Den tredje olyckan
(Fukushima) uppstod genom en osannolik kombination av två stora
naturkatastrofer (stor jordbävning, enorm tsunami) men man lyckades stoppa
reaktorn och ingen dog där heller. Det är tillräckligt hållbart för mig.
  Förbränning av kol har släppt ut mycket mer radioaktivitet i atmosfären!
(Allt kol innehåller radioaktiva isotoper.) Vi utsätts f ö hela tiden för
radioaktivitet pga bakgrundsstrålningen. Viss radioaktivitet är en (mycket
marginell) risk mänskligheten och ö h t allt liv levt med i miljoner år.
  Och "hållbart" är bara ETT av alla de manipulativa ord som används i
politiken. (Nyligen har det t ex varit en stor debatt om uttrycket
"barnfattigdom", för att ta ett annat exempel. Det har också missbrukats och
förvrängts.)
  Man bör vara uppmärksam på hur den som springer med ideologiska ärenden
använder ord och uttryck.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)