[SKRIVA] Re: Om "mikrofandoms" (nytt ord?) i DN

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 26 Jun 2012 03:18:54 +0200

Pia L:>> HmHmSyftet med artikeln var nog inte så seriöst heller, förmodligen
mer "vi måste fylla sommartorkan med något vad som helst...Ja vi låtsas att det
är en nyhet att det finns folk som gillar en viss tvserie så mycket så att de
bildar en egen klubb och klär ut sig till huvudpersonerna. Folk över så där 45
som läser DN:s kultursidor har säkert inte hört talas om det.<<  Det är typiskt
DN att inte ha en susning om vad de gör när de skall skriva om något som berör
sf eller fantastik. DN har alltid haft en nedlåtande attityd till dels sf, dels
populärkultur. (Ang sf skrev man det i flera decennier ihopskrivet, som
"sciencefiction", trots att alla suckade över tilltaget och påpekade för dem
att folk som faktiskt sysslar med sf-genren inte skriver så.) >>Arnstedt verkar
inte ha hittat på ordet själv heller, en annan medarbetare på kulturredaktionen
letade intervjupersoner på ett nätforum där hon skrev att "de planerade en
liten artikelserie om "mikro-fandom alltså fankretsar som kanske är okända för
den breda allmänheten."<<  Small difference. Då är det någon annan på DN som
hittat på ordet. "Mikrofandom" är ett helt okänt ord och begrepp inom fandom.
Jag hittar visserligen 700 träffar på "micro fandom", men det är en
infinitesimalt liten träffbild (jämfört med t ex "fandom" som ger 32 milj
träffar). De få som någon gång skrivit så har gjort det på eget bevåg utan att
ordet har någon etablering eller bakgrund. (Och man kan undra om inte en del av
dem snarare är gamla fans av persondatorer. Smådatorer kallades ända in på
80-talet för "micros", jfr namnet på den svenska tidskriften Mikrodatorn eller
namnet på den på sin tid populära datorn the BBC Micro.)  >>Hon tillade också
att hon älskar den här typen av fankultur och det absolut inte ska bli någon
haha-kolla-vad-knäppt-artikel utan att hon vill prata allvar om MLP och
broniefenomenet ."  Suck! Jag suckar inte åt dig, utan åt DN:s attityd!  Jag
googlade och "MLP" betyder tydligen "My Little Pony", dvs en larvlig
plastleksak för småflickor. Och "Bronie" betyder en "manlig fan av MLP"
("manlig" är väl här snarare småpojkar).  Hur i hela världen nedlåter sig DN
till att koppla ihop fandom med...MY LITTLE PONY! Det är nedlåtande så att det
både stinker och stänker om det. Inbillar sig DN att fåniga små plasthästar har
någon roll inom fenomenet fandom? Jag har varit på gissningsvis 150+ sf-coner,
läst tiotusentals fanzines - My Little Pony dyker aldrig upp där.  Men i DNs
värld är nog sf-fans ungefär av samma skrot och korn som diggare av små
plasthästar. >>Antar att hans skrivande om t ex Finland under andra
världskriget var populärvetenskapligt hållet. Han kan ju ha överdrivit sina
teser en smula för att få medial uppmärksamhet, bra för karriären kanske.
Tyvärr var det ganska troligt att det fanns en hel del nazister i Finland
precis som i Sverige och finländarna hade större anledning än Sverige att
eventuellt ha allianser med nazityskland eftersom de var under angrepp av
Sovjetunionen.<<  Vad gäller Finland (och jag har läst på oerhört mycket om och
kring WWII) hade landet aldrig någon allians med Hitler-Tyskland. Man förde ett
separat och eget krig mot Sovjetunionen. Begreppet som används är
"vapenbrödraskap", dvs man hade samma fiende, var s a s "vapenbröder" men någon
allians fanns inte.  För Finlands del var motivet att försöka återta de områden
man orättfärdigt förlorat - bl a Karelen och landets näst största stad Viborg -
efter Sovjets överfall genom Vinterkriget. Jag tycker nog att man kan förstå
det motivet. Vinterkriget var ett oerhört övergrepp och finnarna var angelägna
att få tillbaka det man bestulits på.  Särskilt mycket nazister fanns inte i
Finland - kanske ungefär samma andel som i Sverige, men det fanns inte många i
nassar i Sverige heller. De olika nazistpartier som fanns i Sverige fick aldrig
mer än, om jag minns rätt, 30 000 röster i något val och det vid något enstaka
tillfälle *före* kriget (och när kriget kom sjönk nassarnas populäritet
väsentligt - man skulle ha gått i konkurs flera ggr om om man inte hela tiden
fick pengar från Berlin; kom dock ihåg att 30 000 röster, som mest, inte
betyder att det fanns 30 000 nazister - det fanns kanske några tusen på sin
höjd). Det fanns fler nazister, både relativt sett och i absoluta tal, i både
Norge och Danmark.  Det fanns i Finland en allmänt nationalistisk,
anti-kommunistisk rörelse kallad Lapporörelsen, men den var mest aktiv under
20-talet, en bit in på 30-talet (har för mig att den faktiskt också förbjöds
och upplöstes en bit in på 30-talet), och nazister var inte Lapporörelsen. Dess
existens var mer en reaktion på den finska inbördeskriget, där de Röda (stödda
av Sovjet) förlorade mot de Vita (de mer borgerliga, också i reell mening
självständighetsivrarna - om de Röda vunnit skulle Finland troligen ha blivit
en Sovjetrepublik).  Arnstads historiekunskaper tycks sträcka sig till att läsa
redan kända dokument och böcker, och sedan ge en egen "spinn" på det men påstå
att det vore "nytt".  Här finns f ö litet debatt kring en av Arnstads böcker
(efter att utdrag gått i DN). Jag bidrar med ett inlägg där också. Från 2006:
http://www.christiangunther.se/blogg/?p0 --Ahrvid --
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)