[SKRIVA] Om intriger

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 18 Sep 2009 22:39:42 +0200

På skrivarsiten Kapitel1 var det någon som ville ha tips om intrigmakande. Då
knattrade jag ihop nedanstående, som jag gärna delar med mig av:

"Plotten", eller intrigen, är möjligen den mest underskattade delan av
skrivande. Intrigmakande kan ta åratal att lära sig.
  Det är därför snobbrecensenter på Fina Kultursidorna föraktar intriger (t ex
nämner de sällan något om en boks handling i sina ofta obegripliga
recensioner). De har aldrig lärt sig intriger, muttrar strunt om "intrigens
tvångströja"; de föraktar det de inte kan... Därför är också många Moderna
Romaner formlösa och urtrista.
  Intrigen är viktig, för det är vad som driver läsaren att läsa vidare.
Intrigen är motorn. I grunden handlar intrigen om att identifiera en konflikt,
ett problem, som huvudpersonen måste konfronteras med och lösa. Man kan ha fler
delproblem om man har en längre handling, vilka då blir "sub plots".
  Intrig handlar inte nödvändigtvis om att skildra våld. Spänning skapas inte
genom våld. Spänning skapas genom att läsaren drabbas av osäkerhet och frågar
sig: Hur skall personerna klara av *detta* nu?
  Intrigen är en händelsekedja där en händelse A leder till en konsekvens B,
vilken sedan kan leda till C, osv. Det skojiga är att försöka hitta på
"smarta", oväntade länkar i händelsekedjan (men de får inte vara orimliga).
  Ett tips är att skriva deckare eller tänka som om man skriver en deckare.
Deckaren är per definition intrigtung. Den måste ju skildra händelsekedjan
kring ett brott. Att försöka skriva en deckare som bara är en statisk tablå
fungerar inte. Andra tips:
  * Presentera konflikten tidigt. Det är faktiskt där handlingen drar igång!
Det finns ingen anledning att börja flera sidor innan handlingen börjar.
  * Låt konflikten beröra någon svaghet hos huvudpersonen, en svaghet som måste
övervinnas.
  * Låna en intrig, och anpassa den till en ny form. De flesta av Shakespeares
dramer har gjorts om i nya versioner, t ex. (Filmen "Forbidden Planet" är bara
en rymdversion av pjäsen "Stormen".)
  * Sf-författaren Robert Heinlein menade att det egentligen bara finns tre
grundintriger: pojke möter flicka, den lille skräddaren, samt mannen som lärde
sig veta bättre. (Skräddaren handlar om den lille figuren som kommer upp sig
och blir ett "bigshot".)
  * Jag förespråkar "lyckliga slut". Hjälten skall vinna. Sker så ej känner sig
läsaren bara snuvad. Folk läser bl a för att få tröst: i mitt liv kanske allt
inte går bra, men i den *här* boken går i alla fall allt vägen!
  * Bestäm intrigens slut innan du börjar. Det funkar inte att tro "äh, det
kommer jag nog på under tiden...".
  * Fastnar du på vägen, släng in något oväntat och se vad som händer.
  Några små tips i alla fall.

Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx-----