[SKRIVA] Re: Om PAF:s sf-roman

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 03 Dec 2015 00:09:39 +0700

---- On Wed, 02 Dec 2015 20:46:22 +0700 Ahrvid wrote ----

Manuset finns tydligen kvar (på KB, som sagt). Varför gräver
ingen fram det och utger det? Det var tydligen en inte alltför illa
ihoptotad historia. Rättigheter osv borde kunna lösas (såvida
PAF Inte uttryckligen förbjudit efterhandsutgivning).

KB har fördelen att också handskriftsavdelningen (där manuset i så fall lär
finnas) är öppen för allmänheten, bara man legitimerar sig och eventuellt
förklarar syftet. Jag snokade där själv upp en tidig, outgiven roman av Pär
Lagerkvist, som påstods vara "gotisk", för att kolla ifall det var något att
försöka utge. Men den var ganska eländigt skriven och monotont livlös i sina
eländesskildringar, och det är lätt att förstå varför Lagerkvist själv avskydde
romanförsöket (hans egen kommentar finns handskriven på manuset).

Dock, så fort jag berättade om manuset för en vän till mig, stormade han iväg
till telefon för att ringa upp Nobelpristagarens son, regissören Bengt
Lagerkvist, och försöka utverka tillstånd till publicering på ett eget förlag
han drömde om att starta. Svaret var klart och tydligt och avklarat på några
sekunder innan luren lades på: Nej, det kommer inte på fråga och kommer aldrig
att ske.

Då vet vi det.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck * �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).