[SKRIVA] Om Leffe och James Fjong

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 16 May 2015 21:11:17 +0200

Förra helgen var jag som noterats på Stockholms Internationella seriefestival,
varvid jag mötte sign "Leffe", som efter mycket detektivarbete identifierades
som en Leif Rundqvist, skapare av porrserien "James Fjong". Den gick i
porrförlaget Hsons tidningar, som hade namn som Piff, Paff och Raff, om någon
minns dem. Typiskt sett brukade man hitta dessa ekivoka tidningar "i skogen"
och då kunde man förúndras över den ständigt kåte James Fjong, med sin enorma
haka och tendens att under sina erotiska äventyr utbrista i "Ynf!" och "Isch!".
Jag har inte skrivit någon formell rapport från Leffes uppträdande på
festivalen (har haft en hel del annat att stå i). Men den som vill veta mer kan
nu läsa CM Edenborgs rapport och recension av James Fjong-samling, nu utkommen
via Klubb Super-8 och Serieslussen. Se:
http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article20785657.ab
Några citat: "Det började med att jobbarkompisarna på Ericssons verkstadsskola
i Stockholm frågade plåtslagargesällen om han inte kunde rita några
”Knullgubbar”. Några år senare, när han hunnit jobba som verktygsslipare,
svetsare och sjöman, fick Rundquist syn på en annons från porrkungen Hson som
letade tecknare. Han svarade, och så föddes legenden. Förebilden till seriens
halvt enfaldiga, strikt sexfokuserade och charmigt monsterkåta svenne kom från
en polare till Sundquist, och eftersom tecknaren aldrig läst nån annan sexserie
hämtades de olika äventyren i stället från snacket i omklädningsrummet på
verkstaden. ... När man tänker på mycket av det andra som prånglades ut på
pornografimarknaden vid den här tiden framstår James Fjong som oskuldsfull,
rent av jämlik gladporr. Blandförordcen till Maximal Fjong finns personliga,
roliga och upplysande texter av Joakim Lindengren och Martin Kristenson som
bland annat handlar om den pornografiska seriens historia. Maximal Fjong är
inget att sluka från pärm till pärm, men i mindre omgångar kan den skänka
läsaren förvirrade ögonbrynshöjningar, frustande huvudskakningar, asflabb och
rent av mirakulöst svällande kroppsdelar."
Allt detta avhandlades också i Kulturhuset av Leffe himself, en underhållande
karl (dock sittande i en rullstol efter en stroke för många år sedan) inför en
månghävdad publik. Han utfrågades av Fredrik af Trampe och publiken fick sedan
chans att ställa frågor. Jag frågade bl a hur han ville beskriva Curt Hson.
Svaret blev ungefär: - Det var en snäll och generös kille. Han betalade
väldigt bra, men ibland skrev han bara för att dj'ävlas ut checkarna sent. Han
kude ge mig dem bara något minuter innan tre, så att jag inte hann till banken,
utan måste övernatta på hotell för att lösa in checken nästa dag... Snäll men
litet elak också. Leffe själv verkade bara snäll. Han var uppriktigt förvånad -
men glad - över att hans gamla serie nu uppmärksammats. Han tänkte inte att den
skulle bli kult och föremål för en seriös seriemässa. Men bättre sent än
aldrig. Eller "Ynf!" som mr Fjong skulle ha uttryckt saken. *
--Ahrvid
Ps. Ynf bör in i SAOL! Kan man ta in det färska könspolitiskt uppifrån
proklamerade "hen" (som dessutom är onödigt då svenskan redan har DEN som
neutralt pronomen) kan man väl ta in ynf också.
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /

SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan