[SKRIVA] Re: Om Eurocon i stadsdelspressen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 27 Jun 2011 18:25:35 +0200

From: corona.borealis@xxxxxxxxx
> Varför fantasy jämt förknippas med
> nördar har jag svårt att förstå, och jag tycker det är dåligt
> av artikelförfattaren Lindqvist att göra den kopplingen. Folk kan
> väl kalla mig en nörd om de vill, och det kan finnas en del sanning
> i det, men att de som tar del av vissa genrer jämt och ständigt
> kallas nördar tycker jag är ett sätt att förminska och eventuellt
> förolämpa dem. Redan den första meningen “Vad händer när en
> nördkultur står på gränsen till kommersiellt genombrott?”
> gjorde mig negativt inställd till artikeln, även om den innehåller
> intressanta iakttagelser längre ner.
Det är förvisso ett sätt att förminska, etikettera, fördumma rent av att kalla
någon grupp för "nördar". Nu tycker jag iofs att det bland vissa fantasyfans
kan finnas en del som utgör osunda överdrifter, t ex att ägna tusentals timmar
åt att smidja en ringbrynja... Jag har träffat sådana och ställer mig helt
frågande. Öht tycker jag utkläderi som går för långt är knäppt. Det måste vara
personer med dålig självkänsla eftersom de ägnar så oerhört mycket tid åt att
fly undan från sig själv och bokstavligen ikläda sig en annan personlighet. (På
Eurocon fanns inte särskilt många utklädda, vad jag kunde se.)

> Vad gäller fantasyfans har jag trots
> att jag diskuterat fantasy på många forum för fantasy aldrig stött
> på någon som förespråkat ett aristokratiskt eller monarkistiskt
> styrelsesätt. Det finns antagligen sådana fans, men jag har inte
> stött på dem.
Jag har. Jag kommer särskilt ihåg en person i SFSFs källare (vem låter jag bli
att säga; han är inte med i dessa cirklar sedan länge, har väl skaffat sig ett
civilt liv med mer innehåll...) som med eftertryck hävdade att det nog inte var
så dumt att ha en enväldig härskare. Då slapp man en massa käbbel, och
naturligtvis skulle denne härskare styra efter de riktlinjer sagesmannen tyckte
var bra. Problemet är förstås att i ett sådant system finns inget korrektiv.
Hur "klok" den enväldige än är gör han ibland fel och då kan inget gripa in och
rätta. Problemet är att kritiken mot felen ändå dyker upp, och då får härskaren
en opposition som måste kuvas (vanligen med våldsmedel). Ett annat problem är
att nästan ingen person är genomklok (det skulle vara Karlosson på taket,
kanske...) och vederbörandes fel bara ackumuleras och tenderar att bli värre
och värre.

> Det stämmer att många fantasy-romaner
> utspelar sig i länder som styrs på ett odemokratiskt sätt, men
> samma sak gäller för SF. Jag har fått intrycket att det är sällan
> som de samhällen som beskrivs i SF är sunda demokratier.
Sf-genren har en ganska stor bredd i sina samhällsbeskrinvingar. Vi har både
utopier och dystopier. Här finns allt från dem som förespråkar rå kommunism
till vild libertarianism.
Skall man säga något om vad som iaf kunde kallas en lätt tendens är det att
många sf-författare är individualister och snarare tror på starka rättigheter
för individen snarare än starka rättigheter för staten. Och det beror nog på
att sf-genren som en tankemässig experimentlåda främjar fritänkande, och den
fritänkande blir nog mer böjd att tro poå individen snarare än politiken och
staten. Jag hör själv till dem som förespråkar mer utrymme för individen och
mindre för staten och dess politiker (vilket inte är samma sak som att att
staten bör avskaffas; staten bör vara kvar för en hel del funktioner, även om
dess utrymme minskas).
Om man tänker sig en gruvbrytningskoloni långt bort från jordslig auktoritet,
är det lätt att tänka sig att individen och dess drivkraft spelar mycket större
roll än en stat som befinner sig på långt avstånd och har svårt att utöva någon
makt.
Jag har inte till 100% tänkt igenom maktscenariot i min novellsamling Mord på
månen (koloni på månen, en del gruvbrytning), men på ett ungefär tänker jag mig
en eller flera internationellt garanterade kommersiella koncessioner. Ett antal
stater på jorden (eller alla; det kan vara FN eller EU eller något) har
utfärdat traktat som ger tillåtelse för den och den verksamheten i vilka
riktlinjerna för hur det skall drivas också står. I samlingen nämns vid flera
tillfällen att det och det bolaget har koncession för det och det. Det finns en
polisstyrka som löser brott och upprätthåller ordningen, vilket också är en sak
som kan regleras i koncessionsdokument. Det är rimligt att tänka sig att det är
ungefär så kommersiell verksamhet i rymden drar igång.

> Nog är det så att SF i högre grad har en tendens att
> försöka stimulera förnuftet. Själv är jag en mycket
> rationalistisk person som ändå av någon anledning söker stimulans
> från det icke-rationalistiska i fantasy. Däremot får jag inte ut
> så mycket från den rationalistiska aspekten av SF eftersom jag
> sällan finner den tillräckligt intellektuellt stimulerande jämfört
> med ett direkt studium av vetenskapen.
Man kan vända sig till s k hard sf som ofta gör en del intressanta skildringar
av saker som är cutting edge science, men gör det på ett annat sätt än man kan
i torr vetenskapsprosa. Jag läser själv mycket populärvetenskap (även "riktigt"
vetenskap, senast astronomi på universitetet), tidskrifter, böcker, men en
sf-skildring kan faktiskt vara intressantare. Vi får inte helelr glömma att
majoriteten av sf-litteraturen snarare spekulerar om samhällsutveckling än om
vetenskap (det senare blir mer en illa maskerad fond för det förra).
En bra site för sf/vetenskap/litet annat är www.io9.com (60% eller något av
artiklarna där är ren vetenskap, vanligen med visst sf-tankegods).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)