[SKRIVA] Re: Om Eurocon i stadsdelspressen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 27 Jun 2011 17:45:19 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
  Hybridformerna har alltid funnits. Ibland kallas de "science fantasy". Saken
är den att fantasy och sf vuxit fram i samma miljö. Sf-magasinen körde gärna
fantasy, sf-författarna skrev fantasy (Vance, Poul Andersson, Brackett, många
fler - t o m Asimov, i en lustig novellserie om en liten demon!). Det är ganska
vanligt med verk som till sitt innehåll mest framstår som fantasy men har en
ram av sf, t ex ER Burroughs Mars-böcker (som har litet teknik, men man slåss
mest med svärd).

 Arv i meningen genetik skall inte alls räknas bort! Det finns en tendens att
tro att miljön styr människan, men arvet svarar för minst 50% (eller något åt
det hållet; jfr tvillingstudier som gjorts).
  Men det talar samtidigt *mot* föreställningen om någon särskild nytta med en
aristrokrati, som tenderar att föröka sig blott inom sina egna kretsar.
Genetiskt sett ökar risken för inavel om genurvalet begränsas. Om gener ligger
en bit från varandra ökar chansen att avkomman slipper genetiska sjukdomar
eller inavelssvagheter. I vår hundavelsindustri där man fått för sig att
"renodla" raser lider många av jyckarna av genetiska defekter. Blandning är bra

  Har inte läst dem. Det jag kan påminna mig ha läst mest som ligger i elle
rnära fantasy är Jack Vance, främst för att han skriver bra och har många
roliga idéer.

yttre rymden förklätt sig till människor på Jorden t ex George Bush och även
många andra mäktiga personer är eg. reptiler:)<<
  En viss David Icke. På honom tror de flesta icke...
  Jag har alltid bekämtat sådana dumheter. Jag ser det som en utlöpare av New
Age-rörelsen (som tror på magiska stenar, astrologi osv) och en allmän
irrationalistisk vurm för konspirationer.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)