[SKRIVA] Re: Om Eurocon i stadsdelspressen

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 27 Jun 2011 13:18:58 +0000

>   En liten spaning jag har är att en del fantasyfans faktiskt tycks *tro på
> magi*, i alla fall litet grand. Ur det perspektivet finns det alltså drag av
> "realism" i fantasy, nå, för vissa läsare åtminstone. En annan spaning är att
> en del fantasyfans faktiskt även tycks tycka att ha en reell aristokrati,
> ridderskap och sådant, faktiskt vore en ganska bra idé, och därtill gärna en
> kung eller furste med reell makt. (Jag är själv visserligen monarkist, men
> blott modell Sverige med kungen som en symbol *utan* makt.) Sådant där tycker
> jag är konstigt.
> [...]

Möjligen därför det kommit "hybridformer" mellan fantasy och SF och ny "rå"
fantasy där kungarna inte alls är ädla utan tvärtom usla människor. Det där med
att vara född till kung i fantasy-berättelserna och därmed vara genetiskt
avpassad för att styra andra på ett rättvist och bra sätt känns ju ganska
mossigt.
I ett kristet perspektiv kanske de kungliga ättlingarna kan symbolisera Kristus
? Han uppträder ju i enkla förhållanden(föds i ett stall, arbetar som snickare)
men är Guds son.
Lite grann samma frågeställning som i HC Andersens "Den fula ankungen". Det
spelar ingen roll att man växt upp i en hönsgård om man legat i ett svanägg.
August Strindberg höll ju inte med och skrev i bl a "Fröken Julie" om hur miljö
och driftighet spelar större roll än arv och arvegods. De adliga hade
uppfostras till veklingar, menade han.
Jag tycker om de nya fantasyromanerna som Abercrombies Första lagen-trilogi som
verkar ha skrivits som ett "uppror" mot gammal fantasy.
Och David Gemmels böcker vann också i längden (gillade inte honom först, hängde
upp mig på språket som jag tyckte var lite kantigt) han skrev aldrig (i de
böcker jag läst) om den Stora Striden mellan Gott och Ont som slutar med att de
Goda vinner. Det var en massa små krig som aldrig tog slut - som i verkligheten.

/pia

Apropå den lilla idealistiska vänsterblaskan Stockholm Fria, det finns även
Malmö fria och Göteborg fria med har jag för mig samt en riksupplaga som heter
Fria tidningar.
Jag recenserade en bok i våras i fria som hade (tycker jag) vissa SFinslag -det
lär finnas människor mest amerikaner som på fullt allvar tror att sex meter
långa ödlor från
yttre rymden förklätt sig till människor på Jorden t ex George Bush och även
många andra mäktiga personer är eg. reptiler:)