[SKRIVA] Nytt offer för genretidskriftsdöden: Mitrania läggs ned

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 7 Mar 2010 15:37:17 +0100

Under senare år har 2,5 av landets tre deckartidskrifter lagts ned: Jury, DAST
Magazine och därjämte har CDM övergått till oregelbunden utgivning (men det kom
ett nummer av CDM i julas och redaktören Per Olaisen säger att liknande
oregelbunden utgivning fortsätter).
  Detsamma verkar läget vara för tidskrifterna som sysslar med sf och annan
fantastik. För några år sedan försvann Minotauren. JVM lades ned i höstas. Nu
meddelar Mitrania att man ger upp, och motiverar det med tidsbrist. Nova SF har
varit ganska oregelbunden den sista tiden, även om redaktören JHH på senaste
Sweconen sade att nummer var på gång (antagligen är tidsbrist skäl för
oregelbundenheten).
  För att under en tid under 00-talet ha haft fyra samtidiga, om än små,
fantastiktidskrifter återstår nu en som kommer oregelbundet.
  Vad är problemet?
  Jag tycker mig ha märkt att svensk sf under 00-talet trots allt gått något
bättre, om än läget inte är sprudlande. Det finns ett antal småförlag som utger
genren (t ex Ersatz som utger rysk sf). Sf-kongresserna tycks få något fler
deltagare (inte jätteökningar, men iaf). Men ser ofta ganska positiva artiklar
om sf-genren på kultursidorna. Men för de små genretidskrifterna är det
tydligen kinkigt.
  Ett problem är att småtidskrifter till allra största delen är kärleksprojekt
och utgivarna orkar bara en viss tid på ren råkraft och entusiasm. Ett annat är
att Ord & Bild m fl etablerade kulturtidskrifter såsom gökar knuffar ut andra
småfåglar från kulturtidskriftsstödets bo. (Skulle föredra att ekonomin för små
kulturprojekt via skattelindring *generellt* underlättades. Men nu har vi
statsstödsystemet.)
  Men det största problemet är nog själva strukturen på den litterära och
media-marknaden.
  Om vi specifikt tar sf-genren, är det sedan åtminstone ett par decennier så
att fantasy, rollspel och skräck (vampyrtrenden t ex) sugit upp många som
allmänt gillar fantastik. Därutöver har ju svenska deckarvågen kommit, och
sugit upp många som gillar s k genrelitteratur i allmänhet.
  I detta klimat får sf svårt att hävda sig. Sf kan vara ganska krävande att
läsa och skriva - om det skall bli bra - och det är kanske enklare att syssla
med Snabba Cash i knarkmaffian eller slåss med svärd mot drakar.
  Men därutöver har konsumenter idag så mycket mer att välja mellan. Internet
med Twitter och Facebook och  Youtube. Oändliga mängder dokusåpor på TV och
massor med TV-kanaler. Dataspel som idag tydligen säljer mer än musikindustrin.
  Och som om inte det vore nog, verkar bokbranschen så inför en - skall vi
kalla det - strukturomvandling. Alla talar om E-böcker och E-boksläsare. Folk i
bokbranschen springer förvirrade omkring och undrar vad som skall hända.
E-litteratur kommer att växa - det torde stå klart. Men det sker inte över en
natt, utan tar sin tid. Under tiden undrar alla hur man skall tackla de
förändringar som kommer.
  Vad som kommer att hända kan jag inte spå i. Inte ens sf-författare är så bra
på att förutse framtiden. Jag har bara tre tips (som ni får ta med en nypa salt
iofs):
  1) Studera trenderna i USA. Amerikanerna har alltid legat litet före.
  2) Positionera rätt från början i den kommande E-boksutvecklingen.
  3) Satsa på noveller. Jag talar kanske i egenintresse (SKRIVA-listan är snart
inne på sitt 14:e år!) men jag tror att korta, kärnfulla, snappiga berättelser
passar bra i framtidens dynamiska, stressade medialandskap där man skall läsa
på små bärbara skärmar.

Klicka här!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----