[SKRIVA] Nyhetspostningar m m (var: Clarke förutsäger framtiden)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 2 May 2011 12:41:23 +0200

From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> För att vara lite konstruktiv så är min reaktion på att återvända till
> listan att den består av två saker, dels ämne efter ämne från Ahrvid varav
> många bara består av länkar med en kort saxad beskrivning. Vissa av länkarna
> har till och med med skrivande att göra, andra handlar om naturkatastrofer
> och allt möjligt som Ahrvid verkar tycka är intressant. Det stör mig, för
> vill jag ha ett allmänt nyhetsflöde så vill jag inte ha det via en lista för
> skrivande.
SKRIVA är till för författande, sf, fantasy, kultur - det behöver inte bara
handla om skrivande i sig.
Vad gäller allmänna världshändelser tar jag upp sådana om de är Riktigt Stora
(bin Ladens död är en otivelaktig stornyhet, Fukushima-olyckan likaså, t ex).
Sådan rapportering är iofs begränsad men det finns flera skäl till att ibland
ha med det:
1) Du skulle bli förvånad över hur många som INTE hänger med i nyhetsflödet.
Det händer ofta att man skriver om något som iofs finns i alla nyhetsorgan, och
så får man reaktioner i stil med "aj, det visste jag inte!". (Det har hänt även
mig att jag först fått veta om en Stor Nyhet just från en E-postlista.)
2) Stora nyheter kan mycket väl bli inspiration till noveller eller annat
skrivande. Nog kan man skriva atomolycksnoveller utifrån Fukushima t ex?
Litteratur interagerar ju med världen omkring.
3) Även om det är någon allmän nyhet försöker jag ge mervärde och hitta *extra*
info som inte finns lätt tillgängligt i nyhetsflödet. (Exempelvis genom att
studera utländska tidningar. Vad gäller Fukushima tyckte jag svensk
nyhetstäckning var ganska blek. Jag försökte som synes hitta mer detaljer om
vad som hände där.)
(Till saken hör också att jag sedan 30+ år är notorisk nyhetsjägare. SFJ.
Nyhetsnotisskrivande i datorpress, popvetpress, DAST Magazine - kontinuerliga
smånotiser på E-postlistor. Även när SFJ legat lågt har dock separata
nyhetsnotiser hela tiden kommit från mig, vilket gör det underligt när någon,
såg jag någonstans, påstod att nyhetsrapporteringen inom svensk sf-fandom
skulle vara dålig - inte från mig iaf! Jag kommer alltid att skriva
nyhetsnotiser om stort och smått. Jag tror att det är fler som uppskattar det
än ogillar det.)

> Antagligen hör detta ständiga postade av nya ämnen ihop något med
> den låga svarsfrekvensen
Det behövs ifos inte "svar" eller reaktioner på nyhetspostningar. Det är inte
låg svarsfrekvens på SKRIVA, utan tvärtom långt över genomsnittet. Jag är med
på massor av E-postlistor, och några få har förvisso mer snack, men nästan alla
har mindre antal postningar än skall vi säga de 5-10 dag som SKRIVA har. Det är
lagom. Flest postningar är av mig (men i resonemanget ovan om nyhetsflödet
finns förklaringen till det) men jag tror att om postningar blir för många blir
det mer struntprat och en del kan tröttna.
Den som tycker att det är för litet E-post kan för all del själv skriva något!
Om man postar noveller, novellutdrag, synpunkter om skrivande lär iaf
undertecknad nästan alltid haka på. (T ex nyligen om ett följebrev till manus.
Jag skulle gärna se en ny version av följebrevet, förresten!) SKRIVA har fler
medlemmar än någonsin och det lär tillkomma än fler pga årets
Fantastiknovelltävling.

> Det vore konstruktivt om Ahrvid kunde sålla lite. Less is more.
Du menar sålla i det jag själv skriver? Tja, jag tycker jag skall ta upp de
viktigaste sf/f/etc-nyheterna och som sagt Stora Allmänna nyheter, så redan där
är en sållning. T ex får jag via SF Awards Watch massor av saker som INTE tas
upp (de tar nämligen upp alla prisnomineringar också, och det skall nog vara
Hugoprisnivå för att bry sig om alla sketna små nomineringar). Men så har jag
den där obotliga nyhetsjägartarmen också...

> Det andra som listan tycks bestå av är gnäll, påhopp och allmänt negativa
> inlägg från diverse troll. Det är ännu mer störande och dessutom tämligen
> patetiskt.
Jo, förvisso. Men nu är SKRIVA:s policy att trots vad som pseudonym-"Ove"
påstår utsänds alla inlägg. Han är bara ute efter att försöka störa, utan att
lyckas särskilt väl - det är bara att hoppa över. Som alla ser är mina av
postningar i slik genre extremt begränsade på SKRIVA.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----