[SKRIVA] Re: Ny svensk sf-roman om istid

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 7 Dec 2011 20:47:27 +0100

From: siremma@xxxxxxxxx
> Kul med ny, kreativ svensk sf, men ouch - grammatisk miss redan i tredje
> meningen, bindestreck istället för talstreck i dialogen, punkter efter
> titlarna. En historia kan vara fantastisk ändå, men vill man uppfattas som
> professionell behöver allt sånt funka.
  Ett rätt och ett fel, skulle jag säga. Inga punkter i förkortningar.
Förkortningspunkter är en relik från handskrivna manus tid (1800-talet). Vid
handskrift blir bokstäver otydliga och förkortningspunkter behövs av
tydlighetsskäl.
  MEN grammatiskt skiljer man inte på tankstreck/talstreck och bindestreck.
Skulle det vara något fel, skulle det kallas ett "ortografiskt" fel. Men jag
tycker inte att det är något ortografiskt fel heller. Som författare är ens
uppgift att leverera en ström tecken (bokstäver och skiljetecken), därtill
markering av nytt stycke och möjligen kursivt. Det är en layoutare som skall
fixa alla småtrick vederbörande tycker passar med exakt hur tecken bör se ut.
Finns det inte på tangentbordet, direkt eller med en enkel-shift har man ingen
skyldighet att leverera det (mitt tangentbord har bara ett streck, utan
skillnad mellan tank- och bindestreck; strecket används för bägge). Fast har
hon layoutat boken själv kunde hon man kanske han övervägt ett särskilt streck
för repliker (men bindestreck som tankstreck hade funkat också, bara det sker
konsekvent).
  Jfr med alla varianter av citationstecken som finns. Det finns raka, dem som
liknar kommatecken (kommatecken framåt eller bakåt), citat-kommatecken som
sitter upp och ned, i tysk text är det t o m vanligt med att första
citattecknet ligger på baslinjen... Inget av detta skall man behöva fundera på
när man skriver: man skriver sina vanliga, enkla RAKA citattecken ("). Vill
någon stila till det typografiskt är det en separat sak, efter författandet.

> Istider är coola dock, och glaciär är ett vackert ord.
  En Anders Blixt har också nyligen skrivit sf-romanen Iskriget. Den verkar
också ha istid som ämne, så nog är det en mindre trend...

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)