[SKRIVA] Novellävling: tema jag-form

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 7 Oct 2008 17:26:53 +0200 (CEST)

OK, vi provar en novelltävling med vinnaren utsedd via allmän omröstning; jag
blir rösträknare (en sådan får själv skriva bidrag till tävlingen) och som
sådan beslutar jag att ämnet blir:

  Jag-form

1. Noveller (inom genrerna sf, fantasy eller skräck) skall vara skrivna i
första person (jag-form). Noveller postas på SKRIVA-listan, med ordet
"tävlingsbidrag" någonstans i rubriken (subject, ämnesrad).

2. Deadline fredag 24/10 kl 24.00. Skriv helst inte för långa bidrag! (Det
sätts dock ingen formell längdgräns.)

3. Listmedlemmar får inte rösta på en egen novell, och man röstar genom att
ange tre favoriter i prioritetsordning. Novell man anger på första plats får 3
poäng, på andra plats 2 poäng, tredje plats ger 1 poäng. Prislistan fördelas
enligt erhållna poäng. Inga delade poäng, och man måste ange tre noveller.
Rösterna sänds till ahrvid@xxxxxxxxxxxx, såsom rösträknare, senast måndag 27/10
kl 24.00. Allas röster kommer att redovisas, inkl hur man röstat. *

4. Priser funderas det på... (Har någon förslag? Någon som vill donera något?
Undertecknad kan inte stå för porton för böcker, tyvärr.)

  (* Inte öppna röster för att mildra möjlighet till taktikröstning. Samtidigt
vet alla hur de röstat och kan kolla att sammanräkningen blivit korrekt den
vägen.)
  Jag-form brukar betyda litet mer närgånget berättande, och det är bra om man
har en intressant huvudperson, så att berättandet engagerar. (Studera t ex
Heinlein.) Inget hindrar tillfälliga utvikningar till annat berättarperspektiv
om det krävs, bara jag-formen dominerar.
  Det är ett experiment att se om listmedlemmarna har lust att rösta
(tävlingsmetoden ahr provats tidigare, då det kom mycket få röster).