[SKRIVA] Noteringar om JVM v 2.0

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 22 May 2007 04:24:36 +0200

När jag var hemkommen från Åcon, dunkade det ned ett kuvert i brevlådan. Det var från Bertil Falk som sände mig en del dokumentation rörande JVM, som vi kan kalla JVM v 2.0, dvs det JVM/VÄ som han nystartade 1969. (Det var först ett par år senare Sam J Lundwall tog över, i vad vi kan kalla JVM version 3.0. 1940-47 fanns ju också JVM/VÄ version 1.0.) Jag skall här beskriva vad som fanns i kuvertet. Jag tror det bästa är om det doneras till Alvarfonden (vilket jag gärna gör om SAAMarna kan se till att jag får behålla fotostatkopior) men jag undrar vad SAAM numera har för kapacitet för att behålla och arkivera fanhistoriskt material? Man gjorde sig av med sin lokal i vad som framstår som rena bliztkrieget. Hur SAAM ev skulle kunna hantera en fysisk lokal för fanhistoriskt material (främst fanzinesamlingen) var en fråga som aldrig tilläts genomgå en offentlig och genomtänkt debatt. (Tycker jag iaf.) Bertil Falk har tidigare donerat ungefär två tjocka pärmar med källmaterial kring hur han utgav JVM v 2.0. (Korrespondens med medarbetare, material om hur man köpte in noveller, tryckerifakturor osv.) Jag undrar var det materialet rent fysiskt finns nu? Om det finns på Kungliga Biblioteket är risken att det kan bli otillgängligt för fandom-forskare. (KB har så mycket papper och grejs och hinner knappast registrera och hantera allt. Och så måste man hålla sig till deras besökstider och -regler och får bara beställa fram fem saker åt gången, som levereras nästa dag...om de hittar det...i någon atombombsbunker djupt nere...). Mina noteringar om vad som fanns i det första Bertil Falk-materialet (som SAAM skall ha nu, tror jag) om JVM finns kvar på:

http://lists.lysator.liu.se/pipermail/fanac/2004-March/002894.html

Här litet om vad som fanns i det kuvert jag fick nu. Där ingår ett brev från Alvar Appeltofft, anno 1974! Bara det, gott filk... (Alvar-brev är troligen inte sällsynta. Han var en stor korrespondent, och det finns nog tusentals Alvar-brev där ute i sf-stugorna. Men jag har inget Alvar-brev tidigare - bara sett dem som LoCs - då han avled nästan innan jag sf-aktiverade mig.) I dokumentsamlingen om JVM v 2.0 ingår bl a:

* Reklammaterial. Färdigtryckta pg-blanketter. Ett reklamblad för att värva prenumeranter. JVM-sloganen då var "Framtiden är tillbaka!", vilket är en rätt bra slogan. Jag tror det var Häpna! (1954-66) som hade sloganen "Morgondagens värld redan idag!" (vilket jag och en onämnd medredaktör parodierade i *nyhetsfanzinet* Vheckans Ävfentyr - no relation till tidigare JVM/VÄ - som "Gårdagens värld idag igen!"). 1970 kostade det 10 kr att prenumerera för fyra nummer. Priserna har stigit... På 1940-talet kostade JVM/VÄ 35 öre.

* JVM/VÄ:s brevpapper! Såvitt jag kan se är det offsettryckt. Red Falk var så pass ambitiös att han skaffade sin tidning ett eget brevpapper. Redaktionens adress var då Lorensbergsgatan 4a, 8v (=våningar), 217 61 Malmö.

* En hel hög med *mycket* intressanta pressklipp, som dels rör JVM 2.0, dels sf i allmänhet, omkring tiden 1969-70. I Arbetaren nr 48/1969 skrev Ulf R Johansson (en mycket sf-aktiv kille som jag f ö hade förmånen att träffa förra hösten på ett releaseparty för min Mord på månen-samling) om JVM/VÄ under rubrik "Månfärderna inspirerar ny litteratur". Han skriver bl a "Science fiction-litteraturen har länge varit i onåd hos bokförläggare och bibliotek i vårt land. Nu är dock ett genombrott på gång" (+ reklam för JVM och även popvet-tidskriften Värld och Vetande). Sydsvenskan hade 3/11 69 en anonym notis, "En enkel tur till framtiden" som berättar om JVM. Jag hittar en miniannons för JVM (odaterad, men är från våren 1969), troligen från Sydsvenskan eller Kvällsposten (där Bertil Falk jobbade); även en något större annons från KvP 31/10 1969. Och vad skall man säga om Arbetarbladets artikel 7/10 1969? "Tacka Armstrong och Aldrin för att TV sänder en ny sf-serie. Människans landstigningar på månen har gett sf-rörelsen vind i rymdskeppsseglen. Det har åter blivit inne att intressera sig för små gröna män från främmande världar /sic!/. TV följer upp sf-vågen med en serie på fyra avsnitt i vinter" (det handlar om Sam J Lundwalls faktaprogramserie om sf, som enl artikeln började sändas onsdagen 5/11 1969). Det dök upp en relativt stor artikel i något kallat Lunds Veckoblad, daterat 2-8/10 1970, "Sf-berättelser av Palme och Jules Verne i landets enda sf-tidskrift." Den säger bl a att JVM startar "med små medel för att sedan genom ökat sidantal och oftare utkommande numer skapa ett stort magasin med försäljngsställen över hela landet" (vilket Sam J faktiskt nosade på med JVM v 3.0, som såldes i kioskerna - men någon försäljningssuccé blev det aldrig). Vi får veta att Falk hos justitieministern begärde att Nordpress' gamla utgivningsbevis för JVM skulle återkallas, varpå han kunde ta över det. Hela redaktionen presenteras; utöver Bertil är det Ulf R Johansson, Alvar Appeltofft, Jimmy Olsson och Leif Lindgren. Den Palme som syftas på är *Jacob* Palme, "kusinbarn till statsministern", som förstås medverkade i JVM. "Över huvud taget har tidningen kvalitet, det är alltså inget skräckseriehäfte med glosögda monster." Det anges att JVM vid denna tid hade "drygt 400 prenumeranter" och den tryckta upplagan var ca 1200 (man tryckte fler än antalet prenumeranter; de osålda exen såldes sedan via småannonser under lång tid; Bertil har fortfarande ett litet lager av dem). Så en OTROLIG men anonym artikel från KvP 29/10 1969 (kanske av Bertil). "Ett rymdskepp med svensk besättning... Det dröjer inte så länge säger Palme. Svensk besättning på rymdskepp med destination andra himlakroppar är inte otänkbart i framtiden /AE:s not: jfr Fuglesang.../. Statsminister Olof Palme tror till och med att det ganska snart kan bli aktuellt med svenskt deltagande i ett internationellt projekt. Palme gör sitt uttalande i senaste numret av Nya Jules-Verne Magasinet /sic!/... Palme avslöjar vidare att han inte har några personliga intressen för månresor. - Låter inte särskilt intressant. Mitt semesterställe på Fårö har större dragningskraft. Statsministern tror vidare inte på något större datorvälde i världen. Datorer kommer aldrig att kunna lösa framtidens sociala och ekonomiska problem. Bara bli ett mänskligr redskap - och ett ovärdeligt sådant." /AE: detta uttalande av Palme är en smula ambvivalent men också framsynt. Han tror inte på datorer, men de blir ovärdeliga... Detta sades 1969!/
  Väldigt intressanta tidningsklipp, minsann!

* En korrespondens mellan Bertil Falk och Alvar Appeltofft. Alvar vill att Bertil skulle sända en viss sf-bok till en "sf-brud" men får svaret att Bertil inte har lust att gratis sända en bok till någon han inte känner (Alvars brev är från 16/6 74, Bertils svar från 17/6). Alvar skriver bl a: "Du frågade en gång om jag ville ha tillbaka den danska sf-pocketen i Dänikenstil som du fick i vintras, FLYGTNINGE FRA HIMMLEN. ... Däremot föreslår jag - om du inte hinner läsa den och vill göra dig av med den - att du sänder den till en sf-brud här på huset." Han ger också adressen, till en kvinna med initialerna ME (inte ett namn jag känner igen). Något intressant är det att Alvar tydligen höll koll på vilka som var sf-intresserade i huset han bebodde, och förmodligen aktivt försökte värva nya sf-fans där! Han kallar sin kvinnliga granne för "sf-brud" och det är tydligen en dam som han värvat (eller försökt värva) som sf-fan. Alvar Appeltofft verkligen *brann* för science fiction. Det var alltså inte konstigt att han blev känd som "Mr SF" i Sverige och var en enorm sf-entusiast (så sent som 1974). Att det ledande sf-fanpriset är döpt efter honom är inte på något sätt ologiskt (förutom att det är oundvikligt då hans föräldrar testamenterade delar av sina tillgångar till Alvarfonden, varför priset rimligen måste heta Alvarpriset).

Det här var inte en jättehög med papper (de pärmar SAAM fick 2004 var mycket fylligare) men det fanns verkligen en del intressant material i det! Olof Palmes uttalanden om månresor och datorer går inte av för hackor, liksom de otvetydiga bevisen för Alvar Appeltoffts enorma sf-intresse. Bodde man i Alvars hus så gick han omkring och försökte värva en till sf-fandomen. Jag är entusiastisk sf-fan (kan man väl säga) men inte ens jag har provat att försöka värva mina grannar...
  Men Alvar tänkte helt rätt. Världen behöver fler sf-brudar.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravenet.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).