[SKRIVA] Re: Norrlands dilemma

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 11 Dec 2014 19:04:02 +0100

Fabbe:
> Absolut. Jag pratar dock inte om skattehöjningar, utan om att redan
> befintliga skatter i större omfattning hamnar i de regioner där de tagits
> in.
  Tja. Men frågan är om överskott av råvaruproduktion verkligen a)  "hör hemma"
där du förutsätter,  och b) så litet som du förutsätter hamnar där.
  Vad gäller a) gäller att det helt dominerande värdet av råvaror kommer från
*förädlingen*. Låt oss ta t ex skogsråvara. Säkert uppstår 90%  av det slutliga
värdet av träd där träet slutanvänds. Värdet uppstår i pappersbruket, eller man
kan t o m argumentera för att det uppstår i tryckpressen när pappret blir
tidningar och böcker. 1 kg trä kanske kostar (jag höftar) 2 kr. Men 1 kg papper
kanske är värt hela 20 kr! Och vill man spåra förädlingsprocessen ännu längre
är 1 kg böcker värt kanske 200 kr. Den som huggit ned trädet har redan fått vad
träet är värt. Resten av förädlingen hör inte hemma där trädet huggits ned.
  Det går inte att säga att större delar av det slutliga värdet av råvaror
från, säg, Norrland "hör hemma" i Norrland och borde lokalt beskattas där.
  Vad gäller b) är saken den att det mesta av omsättningen i råvaruproduktionen
*redan* stannar där råvaran produceras - i form av löner! Säkert är 80% (eller
något åt det hållet) av pengarna som rullar i produktionen löner, och det
betalas till den som jobbar och bor på platsen. (Undantaget skatter, varav ca
hälften går till den lokala kommunen och hälften till staten.) Vi kan ta
Gruvbolaget AB som i Malmovaara producerat järnmalm man sålt för 1 miljon.
Något i stil med 100 000 kr av det går till Gruvbolaget AB som vinst. Så där
100 000 går till maskiner m m. 800 000 går till löner för alla anställda. (Alla
siffror är höftade, ungefärliga. De riktiga siffrorna kan nog variera en
smula.) 800 000 kr av det som omsatts har redan gått ut lokalt (av skatter har
iaf hälften gått till Malmovaara kommun, av statens kaka går nog en rejäl bit
tillbaka i glesbygdsstöd). Av omsättningen är det enbart de 100 000 kr
Gruvbolaget AB har i vinst man kan lokalt beskatta under argumentet att vinster
bör stanna på platsen - men man har helt glömt att totalt sett har 80% redan
gått ut i den lokala ekonomin! (Och börjar man även tugga åt sig av Gruvbolaget
AB:s ganska blygsamma vinst finns risken att gruvan snarare läggs ned.)
  Sådana här resonemang gör att jag är ytterst tveksam till tal om
"kolonialism" och att X bara "suger ut" Y osv. Y får redan den överlägset
största delen av kakan (i form av löner) och har i övrigt inga legitima anspråk
på att få del av förädlingsvärdet, som uppstår på ett helt annat ställe.
> Jag tycker inte landsbygden skall subventioneras något alls. Om en region
> i stort hela tiden går i förlust så bör kostnaderna dras ned. Att då
> försöka bromsa urbaniseringen är rent destriktuvt.
  Tja, så kan man iofa resonera. Min moralsyn är att i största allmänhet vara
emot "utjämning" (utplattning av skillander) men det bör kompletteras med att
de sämst ställda bör stödjas. Och på betraktelsenivån kommuner eller lokala
samhällen hör landsbygdskommuner i många fall till just de sämst ställda. Det
kan finnas mervärden i att  utsatta fattigare samhällen i glesbygden får en del
stöd. Så t ex utgör de en infrastruktur för att använda de resurser som finns
lokalt (råvaror, turism). Vill man använda resurserna kan det bli dyrare att
tillfälligt flytta dit dem för att nyttja dem, än att infrastrukturen redan
finns på plats.
  Men, som sagt, nivån av stöd till sämst ställda kommuner kan alltid
diskuteras.

> Om en region helt enkelt inte bär upp sig självt så har den inget
> existensberättigande. Då är det bara bra att kostnaderna stiger, så att
> folk motiveras att flytta därifrån till områden som går i vinst.
  Du talar senare om ekonomisk självförsörjning. Det är en rimlig synpunkt.
Saken är den att även den glesbygdigaste glesbygden redan nu iofs *är*
ekonomiskt självförsörjande - men nivån på den självförsörjningen är betydligt
lägre jämfört med t ex en tätort. Om man upphör med allt stöd till den fiktiva
kommunen Malmovaara, skulle Malmovaara fortfarande överleva. Ingen skulle
svälta. Befolkningen skulle fortfarande kunna dra in vad som behövs för att
överleva, men man skulle överleva på en lägre nivå. Ev glesbygdstöd kan man
säga går till att betala för det extra värde som finns i att Malmovaara
existerar som en tillgänglig infrastruktur på den platsen (och ev andra värden
som finns i Malmovaaras existens).
  Men det här är komplicerade frågor. Jag inbillar mig inte att de är lätta att
hantera...

> Skattelindring behövs överallt.
  Medhåll.

> Jag pratar om ekonomiskt självförsörjande. Jag är en stor förespråkare av
> frihandel och rivande av tullmurar och avskaffandet av statliga
> subventioner inom de flesta områden.
  Medhåll. (Det om ekonomisk självförsörjning har jag redan kommenterat.) Jag
är också för frihandel och allt det.
  F n finner jag att t ex EU:s jordbrukspolitik är helt åt skogen! EU
subventionerar unionens jordbruk till höga kostnader och skyddar dem vidare med
höga tullmurar mot livsmedelsimport. De som förlorar på det är t ex Afrika, som
annars skulle kunna utveckla sitt jordbruk, exportera mer till EU och bli
rikare. Det har hävdats att det viktigaste bidraget till Afrikas utveckling
från EU:s sida vore om EU rev tullmurar och avskaffade jordbrukssubventionerna!
Det vore mångdubbelt mer värt än all u-hjälp. Men skulle EU göra något sådant,
kommer genast franska bönder fram med högafflar och bildäck att bränna utanför
EU-parlamentet.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ