[SKRIVA] Re: Norrlands dilemma

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 11 Dec 2014 17:48:54 +0100 (CET)

On Thu, 11 Dec 2014, Ahrvid wrote:
> Fabbe:
>
>  Jag tror mer på att göra aktiviteter billigare (morot) än dyrare genom
> nya skatter (piska).

Absolut. Jag pratar dock inte om skattehöjningar, utan om att redan
befintliga skatter i större omfattning hamnar i de regioner där de tagits
in.

> Relativt sett främjas redan landsbygden på bekostnad av städer via
> skatterna. Stadsbefolkning betalar redan den mesta skatten, t ex för att
> de tenderar att tjäna mer (varvid brytpunkter slår till som höjer
> skattesatsen) och att deras hus taxeras högre (större fastighetsavgift).
> Samtidigt betalar staten ut en massa subventioner till landsbygden som
> stadsbefolkning betalat mest skatt för.

Jag tycker inte landsbygden skall subventioneras något alls. Om en region
i stort hela tiden går i förlust så bör kostnaderna dras ned. Att då
försöka bromsa urbaniseringen är rent destriktuvt.

Om en region helt enkelt inte bär upp sig självt så har den inget
existensberättigande. Då är det bara bra att kostnaderna stiger, så att
folk motiveras att flytta därifrån till områden som går i vinst.

Men istället för subventionering bör de få behålla mera av det som
produceras lokalt.

>  Det finns en del argument för att gynna landsbygd, då den har sina
> speciella problem. Nivån pågynnande kan man alltid diskutera. Men jag
> tror mer på skattelindring, snarare än att ta in ny och mer skatt (som
> sedan skall pytsas ut i stöd och bidrag på ett ineffektivt sätt av
> inkompetenta politiker).

Skattelindring behövs överallt.

> [...]
> "självförsörjande" enheter är dum. Det är att förlora den betydande
> nyttan med det som kallas arbetsdelning. Produktion och annat sköts bäst
> om den/det som har bäst förutsättningar för det tar hand om det. Det
> vore dumt om Sverige försökte bli självförsörjande på bananer (skulle
> kräva massor med dyra, energislösande växthus) utan det är bättre att
> Guatemala sköter bananodlandet. Guatemala å sin sida behöver inte vara
> självförsörjande på järn och stål, utan det har Sverige bättre
> förutsättningar för. Och så handlar vi med varandra.

Jag pratar om ekonomiskt självförsörjande. Jag är en stor förespråkare av
frihandel och rivande av tullmurar och avskaffandet av statliga
subventioner inom de flesta områden.

Hälsningar
Fabbe

--