[SKRIVA] Re: Norrlands dilemma

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 11 Dec 2014 13:21:53 +0100

Fabbe:
> Detta kan ju måhända missgynna landsbygder där en viktig del av intäkterna
> dräneras iväg till staten. Visst, staten ger sedan bidrag tillbaka i olika
> former, men bäst vore om alla regioner var självförsörjande och fick
> behålla alla skatteintäkter. För saker som tex gemensamt försvar till
> självkostnadspris kan regionerna få betala en kostnad som inte beror på
> regionens intäkter.
  Jag tror mer på att göra aktiviteter billigare (morot) än dyrare genom nya
skatter (piska). Relativt sett främjas redan landsbygden på bekostnad av städer
via skatterna. Stadsbefolkning betalar redan den mesta skatten, t ex för att de
tenderar att tjäna mer (varvid brytpunkter slår till som höjer skattesatsen)
och att deras hus taxeras högre (större fastighetsavgift). Samtidigt betalar
staten ut en massa subventioner till landsbygden som stadsbefolkning betalat
mest skatt för.
  Det finns en del argument för att gynna landsbygd, då den har sina speciella
problem. Nivån pågynnande kan man alltid diskutera. Men jag tror mer på
skattelindring, snarare än att ta in ny och mer skatt (som sedan skall pytsas
ut i stöd och bidrag på ett ineffektivt sätt av inkompetenta politiker).
  Idén om att hacka upp världen, länder eller något ö h t i små
"självförsörjande" enheter är dum. Det är att förlora den betydande nyttan med
det som kallas arbetsdelning. Produktion och annat sköts bäst om den/det som
har bäst förutsättningar för det tar hand om det. Det vore dumt om Sverige
försökte bli självförsörjande på bananer (skulle kräva massor med dyra,
energislösande växthus) utan det är bättre att Guatemala sköter bananodlandet.
Guatemala å sin sida behöver inte vara självförsörjande på järn och stål, utan
det har Sverige bättre förutsättningar för. Och så handlar vi med varandra.
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /