[SKRIVA] Re: Norrlands dilemma

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 10 Dec 2014 15:14:01 +0100

Fabbe:
> Ett av problemen är att stora företag ofta inte är skrivna på den
> norrländska orten utan i nån storstad, ofta Stockholm.
> Så när orten har en jättefabrik, ett vattenkraftverk eller så, så går
> landsortskommunen ofta miste om skatteintäkterna. (Eller om det till och
> med är så att bolagsskatter alltid går till staten?).
> Genom att ändra så att företaget skattar mera proportioneligt i den kommun
> där huvudverksamheten är så skulle det troligen avhjälpa en del.
  Nej, all bolagsskatt går till staten. Kommunernas inkomster är
kommunalskatten, den kommunala fastighetsavgiften och ev avgifter man kan ta ut
för div kommunal service. Ang mitt förslag dyker frågan upp hur kommunen kan
tjäna på avskaffade arbetsgivaravgifter (t ex). Jo, genom att det skapar jobb!
Det kommer dit nytt folk som jobbar och betalar skatt.
  Jag tror f ö inte att miljöpartiet heller är så bra för Norrland, med de
skattehöjningar för bilism man ständigt strävar mot. I glesbygden är bilen helt
nödvändig för att något skall fungera ö h t. I största allmänhet brukar
miljömuppar vara emot att man rubbar minsta grässtrå för att ta någon
naturresurs  i bruk, t ex nya gruvor. Och de mest fanatiska i Mp är emot t ex
älgjakt, vilket knappast är poppis i de områden där det är höstens höjdpunkt.
(Mycket riktigt har Mp störst stöd i storstäder...ju längre bord från träd och
skogar, desto grönögdare kan man fantisera.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ