[SKRIVA] Re: Norens bok dras in - feltryckt

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 15 Jun 2008 00:19:54 +0200

Den 2008-06-14 skrev ahrvid@xxxxxxxxxxxx <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>:
> Jag ser en notis i SvD 14/6 om att Lars Noréns omtalade, beryktade, närmast
> ökända En dramatikers dagbok dras in av förlaget, pga feltryck. En ny rättat
> utgåva kommer inte förrän 7 juli.
>  Det är så att en del av sidorna har hamnat i fel ordning.
>  Och det är också så att Norén bestämde att den här boken skulle utges utan
> sidnummer. Då blir den typen av fel lätt hända. (Så man får nästan skylla sig
> själva.)
Borde inte sådana fel vara utrotade i och med den moderna tekniken?

> [...]
> Noréns bok (främst då för att han skriver ned en massa känt kulturfolk). MEN
> ingen enda av dessa inslag tycks ha noterat att sidorna hamnat i fel ordning!
> (Det får vi veta först nu i vad som tydligen är en pressrelease från
> förlaget.)
>  Och då kan man undra hur noga alla som uttalat sig så vitt och brett läst
> boken...
>  De har nog skummat det mesta, skulle jag tro. Recensenterna är därmed
> avslöjade som slarvers. (Boken är ett mastodontverk på ca 1700 sidor.)
Fast som journalist är det nog inte rimligt att aldrig skumma delar av
böcker. (Särskilt sådana tegelstenar) Sedan går det väl säkert att
pussla ihop en bok där sidorna har hamnat fel även om den inte har
sidnummer. Och journalister bör väl främst bedöma litterära
kvaliteter, inte tryckteknik?

--
Göran II