[SKRIVA] Re: (No Date: Tue, 22 Sep 2009 23:27:27 +0200

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 23 Sep 2009 01:55:46 +0200

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Skulle någon på SKRIVA listan råka vara i Malmö nu på lördag den 26
> september 2009, så välkomna till
> Malmös (Sveriges? världens?) minsta bokmässa som anordnas av Zen Zat hemma
> hos Ulf R. Johansson
> på Södra Förstadagatan 82, 4 trappor upp.
> Det är sjätte året i rad.
> Ahrvids novellsamling Mord på månen presenterades på mässan för några år
> sedan.
> I år är det Sture Lönnerstrands noveller som pluggas.
> Start klockan 16.00. Kom och mingla.
  Ett skojigt evenemang, värt att rekommendera.
  Jag var där 2006, vill jag minnas att det var (Mord på månen hade just
kommit, så det måste ha varit då).
  Vad gäller Sture Lönnerstrand har Bertils förlag Zen Zat nyligen utgivit en
novellsamling, Den siste Iguanodon (det är namn på en dinosaurieart).
  Några ord om Lönnerstrand (som jag f ö träffade några gånger).
  Han var ett av de tunga namnen i starten för science fiction i Sverige. Under
1940-talet skrev han en lång serie noveller i Levande Livet, som var en
konkurrent till Jules Verne Magasinet/Veckans Äventyr, under samlingsrubriken
"Mellan fantasi och verklighet". Det var science fiction-noveller, förstås, och
Zen Zats novellsamling är noveller från denna novellserie. Jag har läst många
av novellerna (fick en gång från Bertil låna en pärm med alla
Lönnerstrand-noveller han samlat på sig) och jag måste säga att jag tycker att
Lönnerstrand var väldigt bra som författare. Hans stilistik höjer sig klart
över genomsnittet för dåtidens veckotidningsnoveller, och hans idéer är oftast
originellt turnerade versioner av kända sf-teman: resor till andra planeter,
tidsmaskiner, robotar, nya uppfinningar, osv.
  I Levande Livet skrev han också, både noveller och seriemanus (som någon
annan, Björn Karlström tror jag, tecknade) till äventyren för den svenska
"stålkvinnan" Dotty Virvelvind - utan tvivel den första svenska superhjälten!
Seriefrämjandets Bild & Bubbla hade för en tid sedan en längre artikel om Dotty
V. Förutom allt detta skrev han modernistiska diktsamlingar, pjäser, och en hel
del annat.
  1950 startade han den första sf-klubben i Stockholm, Futura, och han var
ledande i att dra igång sf-fandomen. Litet senare vann han Bonniers stora
romantävling med boken Rymdhunden (förstapris 15 000 kr, vilket var enormt
mycket pengar på den tiden). Vid ungefär samma tid råkade han ut för en
trafikolycka, om jag nu inte minns fel, och tvingades dra ned litet på takten.
Han blev intresserad av indisk filosofi och religion och sådant där, och
vistades länge i Indien. (Indien är också ett kärt ämne för Bertil , så där
finns beröringspunkter!)
  Även om han höll sig litet i bakgrunden inom sf de sista decennierna, var han
aldrig helt borta. Han dök upp i början av 80-talet när det gjordes försök att
återstarta Futura, och vi hade till och med ett närradioprogram - Radio Futura
- där Sture någon gång var med och läste saker.
  Sture Lönnerstrand förtjänar mer uppmärksamhet. En pionjär!

Share your memories online with anyone you want.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/products/photos-share.aspx?tab=1-----