[SKRIVA] Nix, inte 10K, kanske 2K för Finncon

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 13 Jul 2013 18:54:55 +0200

(Ompostn pga tekniskt strul. --AE)
Hufvudstadsbladet i Helsingfors meddelar att senaste Finncon skall ha lockat 10
000 besökare! No way!
http://hbl.fi/kultur/2013-07-12/473576/scifi-evenemanget-finncon-lockade-over-10-000

"Evenemanget ordnades för en vecka sedan och erbjöd sysselsättning förutom inom
science fiction också inom skräck, fantasy och magisk realism. Evenemanget var
gratis och hade ingen åldersgräns. Bland annat författarna Peter Watts, Aliette
de Bodard och J. Pekka Mäkelä besökte evenemanget.
  Finncon ordnas turvis i fyra olika städer. I juli nästa år ordnas den i
Jyväskylä. "

Jag har besökt sf-coner i 37 år inkl alla 19 Finncons... En realistisk siffra
ligger någonstans nära 2000. T ex under öppningen var det bara ca 100 i lokalen
(men det var fredagen, och det kom fler senare och tlllåt litet moms så kan det
bli kanske 2K med alla som strosade omkring). Om Finncon 2013 hade 10 000
skulle den ha varit dubbelt så stor som senaste worldconen i Glasgow,
Skottland, och det är *helt* omöjligt. Man har för hundan ögon att se med!
  Det verkar som om Finncon (det har bl a företrädare sagt) godtyckligt räknar
hur många programböcker som tas. Men alla tar fler ex, en del slänger ex och
tar ett nytt. Jag tog själv fyra ex (ett att använda, två i reserv, sedan fick
jag på mig ett ex till av en slump). Det går inte att räkna så!
  Nu var inte en Finncon på kanske nära 2000 så illa. Lagom storlek - se mina
rapporter på SKRIVA-listan tidigare. Beror bl a på att man i år skippat att
samarrangera med Animecon (obegripligt superpoppis grej för folk som gllar att
klä ut sig till japanska seriefigurer).
  Jag tror inte Finncon är betjänt av att överdriva deltagarantalet med faktorn
5. Trovärdigheten devalueras, och om trovärdigheten försnillas tappar man mer
än om man är ärlig från början.

--Ahrvid

CC: också till HBL:s kulturred.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)
                 -----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).