[SKRIVA] Re: Namngivning inom fantastik

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 22 Mar 2010 20:23:09 +0100

From: wester@xxxxxxxxxxxxxxx
> Det är en synnerligen intressant fråga.
> Förutsatt att utomjordingarna har individualitet och namn, förstås.
  Och själv undrar jag varför jag stavar "kommunicerar" med s (när jag förstås
vet att det är fel). Det finns en förklaring, förutom då rent slarvfel à la
halkande fingrar.
  När jag skriver händer det ofta att jag i mitt inre i förväg "ljudar" vad jag
skall skriva, för att helt enkelt smaka på om formuleringen låter bra. Och
detta tysta ljudande av formuleringar kan ta över kommunikationen till
fingrarna så att man också skriver "ljudlikt". Så var det nog.
  Det är en intressant diskussion det här om utomjordingar har individualitet.
  Jag tror att mycket talar för att utomjordingar har individualitet, enligt en
resonemangskedja som är ungefär:
  1. Individualitet krävs för överlevnadsdrift. Finns ingen individualitet
finns ju ingen "död", för om man tänker sig ett slags kollektivt medvetande dör
ju ingen egentligen.
  2. Överlevnadsdrift krävs i sin tur för evolutionen. Det är ju strävan efter
att överleva som driver beteenden varvid organismens anpassning till miljön
prövas. Beteenden och anpassning till miljön är själva kärnan i evolutionen.
  3. Och utan evolution, eller med en svag evolution (evolutionen lär bli
svagare med ingen eller en svag överlevnadsdrift), får avancerade varelser det
mycket svårare att uppstå.
  Men vad vet jag. Vi har ju inte stött på ETs ännu, så man kan bara spekulera.

Hotmail i mobilen!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----