[SKRIVA] Namngivning inom fantastik

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 22 Mar 2010 01:51:23 +0100

En artikel om namngivning i fantasy (vilket förstås kan utsträckas till
fantastik i allmänhet) från brittiska The Guardian:

http://www.guardian.co.uk/books/booksblog/2010/mar/16/fantasy-character-names

Påhittade namn i sådana här hittepåböcker har förstås länge tenderat att bli
löjliga, med ett större undantag: Tolkien. JRR var ju språkprofessor och byggde
ett ordentligt fundament för sina namngivningsprinciper genom att i detalj
uppfinna sina fantasispråk, och därvid bygga på sin kunskap om existerande
språk (däribland, om jag inte tar fel, gammalengelska, nordiska språk inkl
finska, walesiska).
  Men i övrigt får vi mycket av dessa fåniga namn med apostrofer, x, w, z och
mycket annat. Typ T'hutz'wyx - omöjligt att uttala, obegripligt och uppenbart
bara påhittat för att se "främmande och spännande" ut.
  När jag skriver försöker jag använda relativt enkla namn - jag drar mig inte
för att t ex dra till med Johansson, om så är lämpligt. I Mord på månen har
huvudpersonen ett engelskklinande namn (Peter Dustin), men han har medarbetare
med såväl ryska som arabiska namn. I persongalleriet förekommer italienska,
spanska, tyska och t o m svenska namn. Jag föreställer mig en multietnisk
framtida månbosättning (med en viss övervikt för det "västeuropeiska", vilket
torde vara naturligt då den kultursfären ligger längst framme i rymdutveckling).
  Jag tycker man kan välja någorlunda vanliga namn, som går att uttala. Det
enda av vikt är att man bör låta namnen skilja sig åt, så att läsaren inte i
sina tankar under läsning börjar blanda ihop dem. Och för viktiga personer bör
man välja slitstarka namn, som man kan säga 25 ggr i rad utan att det låter
konstigt.

--Ahrvid

Ps. Och man kan undra hur man kan hitta på namn för utomjordiska varelser som
kanske *inte ens* kommuniserar genom vibrationer i omgivande gas (ljudvågor) -
eller om de gör det kanske helt andra frekvenser används. Utomjordingar som
pratar i ultraljud vore inte otänkbart, och hur kan man då skapa ett namn om vi
inte ens kan höra det?

Mejla från tåget! Hotmail i mobilen.
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----