[SKRIVA] Myggor blir tigrar

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 07 Aug 2007 16:53:50 +0200

Den bok som på sistone skapat mest debatt är Maja Lungrens Myggor och tigrar, som anger sig beskriva "maffian". Den handlar delvis om maffian i Italien (vilket vi kan hoppa över här), och resten om "den mansdominerade kulturmaffian" i Sverige. Boken har upprört känslor och fått många recensioner. Sydsvenskans recensent skriver bl a: "Det är som Carina Rydbergs ”Den högsta kasten” i extrem aggroversion. ”Jag gör något man inte gör: man avslöjar inte såna här saker”, skriver Maja Lundgren". Jag känner mig rätt säker på att Maja Lundgren är ute i ogjort väder. En av dem som utpekas som sluskig mansslisk är t ex författaren Björn Ranelid (ständigt denne Ranelid!) och han säger med eftertryck att han aldrig gjort och sagt det Lundgren anklagar honom för. (Litet lösligt tjafs om att Ranelid varit nedlåtande och förolämpande. Inget brottsligt.) Jag är övertygad om att Ranelid har rätt (kanske inte till 100%, men till 90%). Jag har sett tillräckligt av hur extremt subjektiva skildringar av händelser inom kulturvärlden förvrängs och pumpas med steroider - så att de inte längre har med verkligheten att göra. Vi kan se det redan i sf-fandom där skvaller och extrema överdrifter förvandlas till någon sorts mytologi. Jag har observerat det på annat håll inom kulturkretsar också. Jag gillar normalt sett inte Ranelid, men jag tror han har rätt i sin kritik. Maja Lundgren har onekligen hittat metoden för att nå uppmärksamhet. Och det var väl avsikten. Antagligen är ribban lägre för vad man får häva ur sig, i feminismens namn Jag tycker man skall ha respekt för människor, och inte oprovocerat skriva ogrundat slafs. (Men som bekant är min inställning att om någon slafsar mot en får man slafsa tillbaka!)

  Debatten om Maja Lundgrens bok lär fortsätta.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�  *  �dsta svenska skrivarlistan
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx f�istkommandon (ex subject: subscribe).