[SKRIVA] Möte med KG Johansson

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 May 2011 02:55:48 +0200

Jag var på fredagen till SF-Bokhandeln och träffade KG Johansson, författare bl
a till den av recensenter hyllade Googolplex och vinnare av siten Spektakulärts
pris som förra årets bästa svenska sf-bok.
  Där var också frugan, Gunilla Dahlblom (samt en lång rackare till son, vid
namn Jeff). KG var där för att signera böcker. En krånglande ljudanläggning
hindrade en publik intervju, men jag snackade en hel del med KG & Co vid sidan
om. Där var t ex också hans förläggare Cecilia Wennerström.
  För den som kanske inte minns är det här med "KG & Gunilla" ett begrepp inom
gamla sf-fandom. Redan på 70-talet utgav de bland de roligaste fanzinen som
fanns att få. De översatte, skrev, recenserade osv. Nu skriver KG mer på egen
hand, faktiskt på heltid (Gunilla har sitt som fotograf och mediepedagog) och
det lär t o m dra in en del pengar. Hans musikböcker går bra (säkert bättre än
sf-böckerna, med tanke på genrens tunna status, men Cecilia sade att de ändock
bär sig) och som många vet har han ju en bakgrund inom musik.
  KG är faktiskt professor. Vid musikhögskolan i Piteå. Fast han vill inte
gärna skina med sådana fåniga titlar på visitkortet. Han spelar fortfarande då
och då (gitarr) och det gjorde han på någon sf-con på 80-talet då jag senaste
träffade honom. Det är inte direkt så att KG med familj där uppe i Piteå bor
nästgårds för enkel fraternisering med övriga sf-sfären.
  Senast jag träffade honom var hans uppenbarelse litet av långhårig
gitarrhjälte. Nu var han kortklippt (hade tydligen just klippt sig) och
gråhårig - åren avsätter tyvärr en del bekagliga spår hos oss alla.
  Om jag förstod honom rätt har han ytterligare ett par sf-böcker på väg (Wela
Förlag) och jag kan också avslöja att KG kommer att ingå i nästa jury för
Fantastiknovelltävlingen. Det blev helt nödvändigt att få med honom där, så han
inte kan delta i tävlingen! Det tenderade att bli så att KG nästan alltid vann
och t o m kunde lägga beslag på ett par prisplatser. (Och då har tävlingsbidrag
bedömts anonymt, utan författarnamn.)
  Jag tycker att hans skrivande utmärks av ett väldigt precist språk, det
ligger något elegant över det, effektivt men också mer utsvävande när så
behövs. En av Sveriges bästa sf-författare, helt enkelt!
  Frågade vad han själv nöjesläser inom genren och fick namn som Philip K Dick,
Gene Wolfe, Stephen Baxter, t o m Peter "Tegelstenar" Hamilton. Och så Jack
Vance, där KG & Gunilla översatte 3/4 av Äventyrens Planet-tetralogin (Torkel
Franzén gjorde del 1) och det hör till de böcker KG gärna läser om, i sin egen
översättning, för att de är så bra. (Håller med!)
  Jag var litet förvånad över att inte några av fandoms gamla garde passade på
att komma förbi. (Fast Maths och Jörgen var där och brottades med ljudkablar.)
KG & Gunilla är trots allt *legendarer*. Kanske är de för blygsamma för att
själva begripa det - men så *är* det. Tyvärr kommer de inte till Eurocon, och
hur mycket Piteå än dansar och ler är det långt bort.
  Efter boksignering (10-talet böcker fick väl KG scribbla i) skulle sällskapet
iväg för litet mat och malt. Jag satte upp ett par lappat om SKRIVAs
novelltävling och drog själv iväg. Men när jag kommit en bit insåg jag att jag
borde ha en bild på mig och KG, så jag vände tillbaka.
  Gunilla plåtade min lilla digitalmanick, så bilden blev högst professionellt
gjord. Vi beordrades att le litet mer. Jag hade ett bra skäl för att vilja ha
bilden av Piteås store son. Jag bar nämligen en T-shirt på vilken det i stora
bokstäver stod:
  PITEÅ.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----