[SKRIVA] Möte med Jenny Wrangborg

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 20 Feb 2014 21:02:06 +0100

Jag erinrar mig att Pia nämnde poeten Jenny Wrangborg. Jag minns inte - och ids
inte checka mailarkivet; sådant tar tid - vad hon sade, men jag har för mig att
hon rekommenderade Wrangborg.
  Så när lokala Söderbokhandeln i Stockholm bjöd in till uppträdande av frk
Wrangborg släpade jag mig dit. Det började med att hon intervjuades av Johan
Jönsson (ej sf-fanen med samma namn) och sedan läste hon några dikter.
  Född 1984 började hon skriva dikter i 14-årsåldern. Hon är till yrket
kallskänka (för man kan förstås inte leva på poesi; small wonder...), vilket är
den person som lägger upp och ansvarar för småskuret på matställen. Och hon är
extremt vänster.
  På en arbetsplats blev hon kallad till chefen som sade att hon "spred dålig
stämning". Orsaken var att hon drev igång en fackförening. Man får intrycket
att hon inte bara jobbade fackligt, utan rent av startade Kallskänkors
Revolutionära Förbund (ml) (marxist-leninisterna). Men från den episoden kom
hon ut genom att hennes bror som bodde i Kanada strax bjöd in henne till
Vancouver, där hon också fann jobb som kallskänka och stannade i ett år. Men
förmodligen inte startade The Cold Serving Revolutionary Federation... (Vad
heter kallskänka på engelska?)

I sina dikter hade hon inte ett ont ord att säga om "superkapaitalistiska"
Nordamerika, men väl om Sverige.
  Jag har två åsikter om hennes dikter.
  1) De är superpolitiska. Det var klagomål på (sossarnas, faktiskt)
bostadspolitik, på entreprenörer i offentlig service (de 50 största friskolorna
hade förra året inte ett öre i aktieutdelning; verksamheten är oerhört
vinstsvag, men det är inte intrycket statsmedia ger), på lokaltrafiken (som i
praktiken drivs offentligt),osv.
  2) Men hon *läser* dikterna bra. Vissa av dem läste hon ur minnet, utan att
praktiskt taget titta i diktboken, den senaste som heter "Vad skall vi göra med
varandra". Hon läser med en sugande, avsiktligt entonig röst, en smula
hypnotiskt.
  Wrangborg har tydligen också tonsatt en del av sina egna dikter och framfört
dem till musik, och det kan förklara hennes på något vis musikaliskt
inspirerade deklamationer - om nu entonighet inte är musik är det iaf en
tonmedvetenhet.
  Men jag kan trots god läsning inte säga att jag gillade dikterna. Visst må
man driva politik i lyrisk form, men det kändes som att hon hade väldigt litet
att bidra med förutom ytliga slagord (hon har skrivit kärleksdikter också, men
ingen sådan upplästes).
  Det måste finnas något *mer* än bara en samling slagord. Det måste finnas
nya, intressanta formuleringar, nya spännande metaforer, korsreferenser,
dubbeltydigheter, språkliga språng, m m. Det saknades hos Wrangborg, tyckte iaf
jag.
  Skall man driva politik i dikt (vilket man kan göra; många av de vänstriga
hippiepoeterna var poetiskt vältaliga) måste det finnas en analys också.
Wrangborg klagar på bostadsbristen, men har inget att tillföra ö h t om vad den
beror på. (Den beror på instängd, hårdreglerad bostadsmarknad, som styrts av
sossarna sedan 1940-talet och fram till iaf 2006. Korta mellanspel av
borgerliga regeringar har inte pillat mycket i detta.)
  Men det var naturligtvis intressant och givande att få höra en poet som man
iofs har vissa invändningar emot. Jag läser och lyssnar på alla möjliga sorters
dikter.
  Wrangborg har vunnit kulturpris från LO, förstås, och Jan Myrdals "lilla
pris", steget under den infamösa "Leninpriset" (lilla priset a 10 000 kalla
kallas Roberspierre-priset).
  Min kompis Comet Johan Bensin jr har följande kommentar:

Kravmaskiner och skuren skinka
Poesi som vill vår värld försinka
Jag minns barndomen där poet jag lekte
Och alla klyschorna jag ömt så smekte
Ge oss nya horisonter i vår lyrik
Men mer gammalt strunt - usch, skrik! *

--Ahrvid

* Härmed, menar Comet Johan, torde loppet om 2014 års nobelpris vara avgjort.
"Jag vill inte slänga Bensin på spekulationsbrasan", uppger han, "but you know
what I mean".

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /