[SKRIVA] Re: Modellraketshistoria

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 24 Mar 2014 10:20:29 +0100

Apropå Toras raketbarndom, så hade jag en modellslinga i H0,
där jag gjorde ett rakettåg. Jag försåg en fyrhjulig vagn med en tub.
I denna tub stoppade jag in en rulle film av den typ som användes
på biograferna förr. Sedan tuttade jag på. Raketen for runt som
bara den. Uppslaget kom från 1940-talets kapten Frank i Jules Verne
Magasinet,
Ett annat barndomsminne är att jag gjorde en "docka"
som föreställde Simon "Hjärnan" Wright,
Den bestod av en rektangulär papplåda.
På sidorna ritades "öron"
På framsidan fick korkar på två ståltrådare utgöra linsögonen.
Hjärnan var en av frankmännen.
Ack gångna tider. Nyss har tredje tjocka hardcovern med
Edmond Hamiltons Captain Future kommit ut i USA,
Förebilden till både Star Trek och Star Wars.'
Bertil

zenzat.wordpress.com

Zen Zat AB
Västra Alstads Byaväg 92