[SKRIVA] Människan och rymden

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "Jerry.Maatta@xxxxxxxxxxxxx" <jerry.maatta@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 8 Dec 2013 23:53:43 +0100

Hoppas jag kan hålla rapporten ganska kort... Men i torsdags bevistade jag
Vetenskapsrådets konferens "Människan och rymden", i gamla Spårvägshallarna vid
Birger Jarlsgatan.
  De 100-talet församlade fick i början höra professor David Dunér i Idé och
lärdomshistoria, som berättade om historiken kring SETI och ev kommunikation
med ETs. Han gick igenom allt från historiska spekulationer till det allra
senaste, t ex jakten på exoplaneter. Det mesta i hans (och andras) föredrag
kände jag igen såsom gammal rymdfan och -författare, men det är kul att höra
ändå, få smånyheter och höra andra vinklingar på saker. När han spelade upp den
s k WOW-signalen från 1977 var det något jag inte hört förr. Visste inte att
den fanns ljudmässigt inspelad (trodde bara det var 1/0:or på ett databand) men
den finns t o m på Youtube:  http://www.youtube.com/watch?v=pcSWDzd2cDU
  Sedan pratade Johan Eriksson från Utrikespolitiska institutet om
rymdkapplöpningen, internationell rätt i rymden och hur rymdutvecklingen
påverkar världsläget nu, Vid publikfrågestunden påpekade jag (ang kommentarer
om kommande rymdturism) att man i Kiruna försöker få dit Virgin Galactics
ballistiska rymdresor. Påföljande Lars Gustafssons professor i astrofysik
föredrag om avancerad dito, universums uppkomst m m var mycket intressant.
Universum är 13,8 miljarder år gammalt, +/- 0,04 miljard år men vi vet ännu
föga om den mörka materien som tenderar att dra ihop universum eller den mörka
energin som försöker utvidga detsamma (de två har inbördes fight). Så fick vi
se filmbilder från Dramatens experimentföreställning om rymden, av Margaretha
Åsberg från 2006, inbegripande bl a Aniara och Isaac Newton. Tämligen vackert
gjord.
  Efter en god lunch på fisk, grönsaker och potatismos (där jag bl a snackade
litet med Dunér) var designprofessorn Maria Nyström först i eftermiddagspasset.
Hon redogjorde för rymddesign, både rent bokstavligt - design för rymdskepp
eller på Mars - och mer indirekt i form av rymdutveckling som kan komma til
användning på jorden, inte minst i stadsutveckling i tredje världen.
  Dagen avslutades med att Jerry Määttä, litteraturvetaren i ämnet sf,
berättade om hur rymden behandlats i skönlitteraturen. Han började med gammal
historik, t ex Lukianos av Samosata om hur ett fartyg skickades till månen med
virvelvind (och så Kepler, Bergerac m fl). Sedan måste ju sf-genren definieras.
Han påpekade att sf i mycket liten grad är till för att "förutsäga" framtiden.
Det finns tusentals sf-"uppfinningar" som inte förverkligats. Sf är däremot
vanligen en sorts spegel av vårt samhälle. Jag tycker inte att D Suvins
definition, som också nämnes, om "cognitive enstrangement" är så långt bort
från min egen:

  Sf är det när minst en fundamental faktor jämfört med världen som vi känner
den här och nu är ändrad. Världen som vi känner den = det kognitiva.
Fundamental faktor förändrad = främmandegörandet ("enstrangement").

  Vad gäller ETs finns två lägen: 1) Vi reser dit (som i Wells De första männen
på månen) eller 2) de kommer hit, inte sällan med onda avsikter (som i Wells
Världarnas krig). Han tog också upp rymdresor, t ex olika metoder för FTL
(Faster Than Light) eller rymdskepp som Aniara, samt beskrivningar av
utomjordingar (t ex den ofta bortglömde Stanley G Weinbaum). Även nyare verk
diskuterades, som Kubrick's "2001", "Solaris", I Banks "New Space Opera"-genre
etc, och avslutade innan frågestunden med att säga ungefär att "sf är ett
lekfullt sätt att ställa frågor man inte kan ställa på annat sätt och att inse
att världen är föränderlig. Och vi skall veta att vi kan förändra världen".
(Problemet är nog mer VILKA ev förändringar skall vara, och HUR.)

  Under frågestunden nämnde jag bl a att sf-författarna missade att "förutse"
Sovjets och kommunismens fall, men tog också upp historien om hur FBI 1944
knackade på dörren till Astounding SF. Den hade just kört Cleve Carmills
"Deadline", en litet *för* realistisk beskrivning av en atombomb, samtidigt som
det topphemliga Manhattan-projektet pågick. (Superbomber och atomkraft hade
funnits i sf förr. Saken var dock att Astounding, bara via öppna källor, kom
ganska nära vetenskaplig korrekthet!)

  På det hela taget en mycket intressant dag! Föredragen var väl förberedda
(alla hade t ex Powerpoint-bilder) och det var kul att det gavs en del plats
för smådiskussioner efter varje.
  Och jag tog två portioner potatismos. I rymden gäller ju att alltid tänka på
backup...

--Ahrvid

Ps. CC: också till Jerry M.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /