[SKRIVA] Re: Missgynningsboken

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 6 Nov 2010 18:02:55 +0100

From: spaeket@xxxxxxxxxxx
  1) När jag tog upp din text för läsning såg den OK ut. Sedan tryckte jag på
"Svara" och då såg den jätteknäpp ut, med konstiga svenska tecken. (Så här blev
början: "Fast ska man nu se s?p?saken s?skriver INGEN en bok sj鋖v.") Det är
säkert något konstigt som Hotmail håller på med i interna konfigurationer (och
inget som beror på din eller min dator). Tänkte bara nämna saken om det dyker
upp postningar med konstiga tecken.
  2) Jag nämnde det här om stavningsprogram mest som en sur kommentar om frk
Gynning, som tycker man kan "testa och skriva litet själv" och då gör en
thriller (med en handling som låter ren kliché, f ö). Det är liksom
förolämpande mot alla som verkligen skriver.

Jo, jag vet hur det går till vid förlagsutgivning. Redaktörer kan ha en hel del
synpunkter, och är det inget upprörande viktigt som man absolut vill ha kvar,
får man rätta sig efter det. Det är som det skall vara. (Och personligen tycker
jag en hel del böcker som utges kunde *kortas* rejält. Det är mycket dösnack
och utfyllnad i dagens bokpublicerade prosa.)
  Vad gäller stavningsprogram använder jag aldrig sådana när jag skriver
on-line, som nu. Det här skrivs direkt mot Hotmail, och jag tror inte ens det
finns en svensk stavningskontroll. (Och jag märker också att det blir många
felslag och andra skrivfel. Jag skriver snabbt, för snabbt kanske...)
  Texter som skrivs off-line får stavningskontroll ibland, men vanligen
föredrar jag att köra en omgång stavningskontroll i efterhand. Grejor som
ploppar upp medan man skriver kan irritera.
  För text på *engelska* kör jag i stort sett alltid stavningskontroll, men i
efterhand. Här gäller det bara att se till att jag får in stavningsfilen med
*brittisk* engelska. Det var brittisk engelska vi lärde oss i skolan, och jag
har bestämt att det är vad jag bör försöka hålla mig till. Man är europé, och
då är det logiskt att köra engelskan från våra närmaste grannar.
  Tyvärr funkar inte alltid försöken att skilja brittisk och amerikansk
engelska. Jag har Word, Wordpad, på en liten bärbar har jag Open Office, och
det är litet olika stavningsfiler som jag inte riktigt har kontroll på.
Dessutom kan en stavningsfil "förorenas" med tiden. Man försöker skriva
brittisk engelska, men får under skrivandet amerikanskengelska ord tillagda...
  Dessutom ser man mest amerikansk engelska ute på nätet och man blir påverkad.
Jag skriver alltid "colour", men sedan kan det bli litet hipp som happ.
  Svenska texter kan jag strunta i att stavningskolla, även om de skrivs
off-line, om de är korta eller av mindre vikt. Seriösare och/eller längre saker
får dock stavningskoll, men som sagt gärna i efterhand.
  Tyvärr är det så att stavningsprogram inte upptäcker ett helt batteri av
vanliga fel!
  Felskrivningar där felet blivit ett korrekt ord upptäcks inte. "Rätt" som
blir "rät", "glas" som blir "glass" osv. Inte heller upptäcks glömda eller
omkastade ord eller alla möjliga sorters felredigeringar. För egennamn och
specialord får man ingen hjälp.
  Stavningsprogram är bra, men de kan inte ersätta att man försöker hålla
ögonen öppna själv. Jag är ganska bra på att stava - mina stavfel är bara
slarvfel - och jag tycker jag kan nöja mig med stavningskontroll som körs i
efterhand. Mitt bästa stavningsverktyg är Google: det använder jag för att
manuellt slå upp stavning på engelska ord.
  Det här var för mycket om stavningsprogram... Men jag skriver som sagt snabbt.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!
                                          -----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).