[SKRIVA] Minimalism

  • From: "Rickard Berghorn" <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 25 Aug 2007 13:10:44 +0200

Ahrvid (på SKRIVA-listan):

> Jag har fått antytt att DAST ekonomiskt inte går så bra, om än *upplagan*
> fortsatt är bra,

Den har mindre upplaga än Minotauren, som dessutom betalar sina
medarbetare (inte helt vanligt inom kulturtidskriftsvärlden).

> Bertil Falk skriver
> om småpublikationer, bl a Minotauren, Eskapix, CDM, Mitrania och Schakt

Varje gång vi träffas eller pratar, frågar Bertil hur stor upplaga
Minotauren och Alephs böcker har. Han blir alltid lika förvånad. Och
glömmer det en minut senare. Likaså när jag berättar att jag under
flera år fick en bra extrainkomst från utgivningen. Bertil menar inget
illa med sin artikel, tvärtom, men den slår bara fel.

Varför räknar han inte in DAST i sin uppräkning av "minimalistiska"
tidskrifter? Antagligen för att han inte anser den vara
"minimalistisk". Exemplen han tar upp jämför han å andra sidan med
fanzineutgivning. Samt låter mig vara ett slags galjonsfigur för detta
och ett uttalande av mig stå som "credo": "Det viktiga är inte
upplagans storlek, utan att den finns."

Det sade jag strax efter att jag fått ut mina två första böcker och
inte siktade på mer än 150 sålda ex. Båda böckerna har numera sålt i
1000 ex vardera. Aleph är helt enkelt ett vanligt, hyfsat
framgångsrikt småförlag och Minotauren en professionell tidskrift
bland andra.

Men fördomen sitter som berg i vissa läger: Alephs och Minotaurens
påstådda amatörstatus. Att missuppfattningen inte skulle ha någon
betydelse och inte ligga utgivningen till last, är bara korkat att
tro.

I vissa sammanhang är det hur tydligt som helst. Jag har praktiskt
taget alltid behövt _tjata_ på svenska sf-kongressarrangörer om att
bli inbjuden - hur värdigt är det? SF-bokhandeln har inga problem att
sälja de 16 böcker jag utgivit, men ändå är det jag som tvingats göra
deras arbete och hålla koll på att böckerna verkligen finns i hyllorna
och köps in. Och vissa medarbetare och associerade tror de kan bete
sig hur som helst mot mig på mailinglistor och i arbetssammanhang. Det
finns personer som helt enkelt har otroligt svårt att förstå att samma
normer gäller hos Aleph som i alla andra arbetssammanhang. Ta detta
som exempel på vad fördomen i fråga leder till.

/Rickard

--
Blogg: http://nymodernism.blogsome.com