[SKRIVA] "Min soldat"/"The Shrine of S:t Cecilia"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 12 Jun 2010 01:25:30 +0200

Den som trodde att den "äktsvenska" beredskapssången "Min soldat" faktiskt är
så äktsvensk, får bereda sig på en chock. Musiken kommer från en amerikansk låt
kallad "The Shrine of S:t Cecilia". Här är bevis:

http://www.youtube.com/watch?v=ZqfS2MsHBok
http://www.youtube.com/watch?v=1tu5XaClTY0

Nu är iofs den svenska texten smått genialisk (utan någon som helst anknytning
till originalet) och skapar en otroligt sugande känsla av flickans längtan
efter fästmannen, må han vara orakad och i kronans opassande kläder (och
dessutom sittande uttröttad, när han nickar och sover).
  Hon förbiser dock hans brister - för han är "min soldat någonstans i
Sverige"! Kvinnan försakar sina krav ("vi kvinnor små för våra gossar blå") för
det högre goda att stötta sin karl som ligger "i skogar och på skär" för att
försvara fosterlandet. (Text sign "Jokern", Nils Perne.) Här på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=AohDZLYhNus

Tänkte bara jag skulle ta upp denna sak, ety denna svenska ikon - är inte
svensk.

--Ahrvid

Ps. Däremot förtjänar att påpekas att den norska inkoniska visan "Norge i rödt,
hvitt og blått" är *svensk* (från Lars-Erik Larssons och Alf Henrikssons
"Obligationsmarschen"). Här norska versionen
http://www.youtube.com/watch?v=DoP10L6pqWk .

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Vårfina smileys till Messenger här!
http://springpack.msn.se-----