[SKRIVA] Mer om J Ross och Hugona

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 7 Mar 2014 10:36:29 +0100

New Statesman har skrivit om hur TV-mannen Jonathan Ross efter en twitterstorm
tog sin Mats ur skolan och hoppade av att bli värd för Hugo-prisutdelningen på
Loncon 3:
http://www.newstatesman.com/culture/2014/03/jonathan-ross-and-hugo-awards-why-was-he-forced-out-science-fictions-self-appointed

Man kan säga att Jonathan Ross är ungefär som Fredrik Skavlan + en ganska rå
humor. Hans show har faktiskt gått på svensk TV och man kan säga att det hade
varit en *stor* prestigevinst för Hugon att ha honom som värd.
  Men en del är överkänsliga. Det tycks finnas aktivistiska "gatekeepers" som
inte tål några skämt om "kvinnor och andra minoriteter" alls. Av det jag sett
är dock Ross' humor inte värre än de tämligen vågade saker vi kan få från
Robert Gustafsson, Henrik Dorsin eller Magnus Betnér.
  Relativt nyligen har aktivister av samma skrot och korn tvingat bort
redaktören för medlemsorganet för SF Writers of America. (Jag har tidigare
tagit upp saken på SKRIVA.) "Brotten" var två:
  1. Ett nummer av SFWA Bulletin hade ett omslag med en kvinnlig svärdsviftare,
lättklädd (men inte naken). Man tar sig för pannan! Gå in på SF-Bokhandeln och
det finns bokstavligen *hundratals* bokomslag a samma typ.
  2. I samma nummer fanns en informell dialog i skriftlig form mellan
författarna Barry Malzberg och Mike Resnick. De diskuterade bl a genrens tidiga
kvinnliga redaktörer (från 1950-talet och framåt), såvitt jag kan se inte på
något förnedrande sätt - men de råkade använda ordet "lady editor". Skandal! Är
en kvinnlig redaktör bara en "lady". Vaba! Avgå!

Ärligt talat finner jag denna typ av aktivistisk lättretlighet trist. Människor
bör ha rätt att uttrycka sig som de vill (undantaget vissa väldefinierade
tryckfrihetsbrott). Tål man det inte får man väl ge igen. Humor bör ha särskilt
vida ramar. Det är knappast folkmord eller stridsvagnsinvasion av andra länder
det handlar om.
  Ö h t har toleransnivån mot människors rätt att yttra sig sänkts. Har ni
märkt hur att framföra kritik i tidningarnas rubriker numera kallas "hån".
Skämt kallas också "hån". "Håna" är det nya sade-verbet för vad som helst.
  Det är förskräckligt. Och twittrare m fl som kräver att någon avgår, sparkas,
m m bör hålla inne med sitt hån, såvida de inte har riktigt mycket på fötterna.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /