[SKRIVA] Mer i AB om Stiegs "okända verk"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 9 Jun 2010 00:40:09 +0200

Aftonbladet skriver ännu mer nu om Stieg Larssons "okända verk". John-Henri
Holmberg (även på bild) och Johan Anglemark dyker upp:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7260485.ab

"Det unika materialet har legat undanstoppat på bibliotekets avdelning för
handskrivna texter och kartor. Det hittades i en samling med över 5 000
amatörtidningar, utgivna på 1970-talet, som donerats av stiftelsen Alvar
Appeltoffts minnesfond.
– Det är högst troligt att det finns ännu mer material av Stieg Larsson i
samlingen, säger stiftelsens
En av Stieg Larssons närmaste vänner var författaren och förläggaren John-Henri
Holmberg. Han har själv sparat flera av Larssons första trevande försök till
skönlitteratur. ...
– De kom ut i mycket små upplagor. Det rörde sig om 20–25 exemplar per nummer,
säger Holmberg.
Han träffade Stieg Larsson på 1970-talet och det var just intresset för science
fiction som förenade dem. 1977 flyttade Stieg Larsson till Stockholm. Hans
sista rymdäventyr skrev han 1983, enligt John-Henri Holmberg.
– Det var oftast bara två eller tre sidor och i ärlighetens namn inte särskilt
bra. Det var nog ingen som trodde då att han skulle bli en av världens mest
framgångsrika författare.
Stieg Larsson skrev också kåserier och poesi i sina små magasin."

Nå, *så* förbaskat okända är förstås inte Stieg Larssons fanzines. Jag tror
inte det finns någon längre text om Stieg skriven inom sf-fandom (och texterna
om honom är framgooglingsbara) som låtit bli att nämna att han gav ut en massa
fanzines.
  Härom dagen sade Jörgen Forsberg till mig:
  - Jag har en massa gamla Fanac som Stieg och Eva gjorde. Tror du jag blir rik
om jag säljer dem på Ebay...? /Nej, Jörgen, du är redan rik som delägare i den
SF-Bokhandel som suger ut stackars sf-läsare...!/
  Men ignoransen förefaller vara stor hos alla som tror att de kan allt om
Stieg Larsson, i alla fall vad gäller fandomanknytningen. De där personerna
norrut med en smula gemensamt DNA verkar inte ens ha känt till Stiegs
långvariga sf-intresse. ("– Jo, jag visste att det finns material som han skrev
som mycket ung", säger Joakim Larsson. "Mycket ung?" Stieg var så där 24 under
sitt sista nummer av Fanac; fanzinen är från övre tonåren och uppåt.)

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Surfa tryggt med Internet Explorer 8
http://www.microsoft.com/sverige/windows/internet-explorer/default.aspx-----