[SKRIVA] Re: Melin slaktar kultursidorna

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 14 Aug 2012 11:32:41 +0000

Apropå "obegripliga kulturtexter"; stundom råkar jag på texter jag som är
fyllda av ord jag inte känner igen, fast det ska föreställa vara mitt eget
modersmål och det får mig att känna mig dum. Jag funderar på om jag borde
försöka utöka mina kunskaper på något sätt och jag funderar även på om sk fint
folk har ett bättre ordförråd. Om de i vardagligt tal slänger sig med uttryck
som "denna ambidextra utlevelse" (nu hittar jag bara på, jag vet inte hur
ambidexter böjs, om det böjs, men jag kommer inte på några finord så här i
hastigheten).Emellertid mängder av märkliga ord möjligen fackuttryck stötte jag
på när jag läste litteraturvetenskap, i facklitteraturen. Och nu är det ju så
att alla inom alla fackområden har sina egna fackuttryck, vilket förklaras med
att man i vetenskapligt syfte vill ha en precis betydelse "skiftnyckel" inte
skruvmojäng. t ex. - Som kuriosa kan jag nämna att när min son och hans
pokerspelande vänner pratar om sitt spelande låter det som ett annat språk för
mig, fyrbetta, fisk ??? MMIaf OM nu en kulturskribent har gått en utbildning
inom sitt område t ex litteraturvetenskap och plågats igenom x antal
facklitterära verk, ska de inte använda NÅGONTING av dessa kunskaper, inte
någon av dessa facktermer som möjligen uttrycker mer precist vad de vill ha
sagt än fett grym bokjävel dähära va asså. ??Man behöver ju inte vara
obegriplig bara för att vara obegriplig, för att försöka visa hur duktig man
själv är eventuellt. Man skulle ju kunna försöka berika läsarna med några nya
ord,  ett något utökat ordförråd eller sätt att uttrycka sig.Läste nyligen
första Beck-boken och överraskades av att där fanns med ord som "luguber" och
"sinister", ord som inte används dagligdags idag men som tydligen inte ansågs
helt obegripliga 1965. Språk förändras ju hela tiden och ord faller bort och i
glömska, andra ord får en något ny betydelse.Vad som retar mig allra mest med
tidningar idag är de allt kortare texterna och allt större bilderna.
Dagstidningarna ser mer och mer ut som pekböcker för vuxna. Det tycker jag är
läsarförakt- fast jag vet också att när det gäller lokaltidningar finns det
ibland inte mycket att skriva om./pia - ambivalent kultursidesläsare