[SKRIVA] Re: Masslös reaktionsdrive? (Hm, Dean Drive II...)

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 04 Aug 2014 03:38:26 -0700

---- On Sun, 03 Aug 2014 18:30:37 -0700 Ahrvid  wrote ----

>  Nå, jag är iaf försiktig med att tro någon fått fram en masslös
>framdrivningsenhet.
>
>Men bör betänka devisen att extraordinära påståenden kräver extraordinära
>bevis.

Som jag skrev betyder det inte mycket att NASA i något test tycker sig ha fått
ett positivt resultat. Ett vetenskapligt utfört test är ingen garanti för att
resultatet är korrekt, utan garantin kommer först efter upprepning med
variationer, och öppen och opartisk granskning. Vetenskapliga tidskrifter är
fulla av positiva resultat som visar sig inte hålla streck i längden. (Vilket
inte hindrar massmedia från att slå upp kontroversiella icke-verifierade
resultat stort, för att sedan förtiga fiaskot. För några år sedan, som exempel,
fick vi minsann veta att forskare upptäckt neutriner som färdas i
överljushastighet. Att det snabbt visade sig vara ett simpelt mätfel var det
knappt någon som fick veta. När det kommer till miljö- och klimatforskning är
dessa journalistiska dumheter snarare regel utan undantag.)

Resultat som går emot förväntningar och vedertagna teorier måste granskas och
upprepas mycket noggrant, men det är en självklarhet och behöver inte en
otydlig och förvillande floskel som "extraordinära påståenden kräver
extraordinära bevis". Forskningsresultat som bara bekräftar förväntningar och
konsensus borde egentligen vara lika korrekt utförda, ifall vetenskap rörde sig
i en idealvärld, men i praktiken finns inte samma behov och vilja eftersom
ingen tvivlar på resultaten.

"Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis" är en korkad och
antiintellektuell floskel som bara kan användas i diskussionssaboterande syfte.
Vad fan är "extraordinära bevis", eller ens "extraordinära påståenden"? Det kan
betyda vad som helst efter behag. Och Ahrvid har redan demonstrerat detta genom
att hävda att Gustav V:s homosexualitet skulle vara ett "extraordinärt
påstående" och att normalt giltig och saklig bevisning för detta inte funkar
eftersom påståendet kräver "extraordinära bevis".

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).