[SKRIVA] Re: Malthusianism bakom Fermis paradox?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 24 Apr 2013 18:25:48 +0200

Rickard:
> Men varför skulle varje civilisation vara intresserad av att
> kolonisera rymden?
  Det är ett av de föreslagna svaren på Fermis paradox.
  Pardoxen handlar inte enbart om kolonisering av rymden. Den handlar mer
generellt om förekomsten av intelligent liv. ("Om de finns, varför hör vi inte
av dem", sade Enrico Fermi en gång under en middag, vilket gav upphov till
begreppet Fermis paradox.) Vi kunde t ex höra av ETs via radiosignaler. För att
det skall vara "paradoxalt" behövs inte att ETs reser runt och koloniserar. Det
räcker med att vi inte hör av dem - det är t o m det rimligaste sättet att
upptäcka dem, att notera signaler.
> FN
> beräknar att världens befolkning kommer att stanna på runt nio
> miljarder (vi är sex miljarder nu). Det är till och med fullt möjligt
> att Jordens befolkning efterhand krymper...
  Vi är sju miljarder och minns jag rätt räknar befolkningsprognosmakarna på FN
mede att befolkningen kommer att börja krympa under andra halvan av 2000-talet.

> Nio miljarder människor får utan problem plats på Jorden (om alla sex
> miljarder som nu existerar fick en halv kvadratmeter att stå på,
> skulle man faktiskt inte täcka en större yta än Gotland)
  John Brunner borde ha skrivit Stand on Gotland, istf Stand on Zanzibar...
  Jorden är faktiskt inte särskilt tättbefolkad. Och även om befolkningen f n
växer något kommer landsbygden troligen att bli allt glesare, pga
urbaniseringen.

> men det
> skulle inte skada om, säg, en miljard av dessa levde i kolonier på
> månen, Mars eller Jupiters månar. Men det finns ingen anledning att
> tro att dessa nio miljarder skulle bli flera miljarder fler
  Det är inte för att lätta på ev befolkningstryck det vore bra med
rymdkolonier. Det är för att vidga våra horisonter, vinna ny kunskap, nya
erfarenheter, få en morot för ny teknikutveckling, osv.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)