[skriva] Re: Makt & Minne (fwd Fr Kristoffer)

  • From: Göran Jansson <goran_ja@xxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 22 Mar 2007 18:28:53 +0100 (CET)

--- Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxxx> skrev:
> För inte så länge sedan hittade man en
> tidigare okänd skrift av
> Archimedes, som ett s k palimpsest. Det betyder att
> det var en
> underliggande, dold text på pergament. Man skrubbade
> bort den gamla texten
> och skrev något nytt ovanpå, men med moderna metoder
> går det att få fram
> det man försökt skrubba bort. Det var ett reportage
> i "Vetenskapens värld"
> om det förra året. I denna Archimedes-text visar det
> sig att han kom
> snubblande nära att uppfinna integralkalkylen.

Jag såg det programmet. Det var mycket fscinerande.
Jag har för mig att man spekulerade om att ifall
Archimedes fått fortsätta (han dödades av romerska
soldater efter belägringen av Syrakusa) eller om hans
upptäckt fått spridning, skulle mänskligheten ha nått
månen under 1500-talet.

Det är en spännande tanke av "alternativ historia".

Drygt 300 år efter vår upptäckt av integralkalkylen
stod människan på månen. Det är en viktig sak för
vetenskapen och ingenjörerna. Romarriket skulle inte
ha fallit och de mörka åren då mycket kunskap
förlorades hade inte kommit. Vi hade fått raketteknik
och så vidare mycket tidigare.

Men kanske också atombomber... Människan kanske hade
förgjort sig själv redan på 1400-talet. Typ.

     "Read it and weep!"
Göran Jansson goran_ja@xxxxxxxx

Flyger tiden iväg? Fånga dagen med Yahoo! Mails inbyggda
kalender. Dessutom 250 MB gratis, virusscanning och antispam. Få den på:
http://se.mail.yahoo.com
-----
SKRIVA för sf, fantasy och skräck * Sveriges äldsta skrivarlista
grundad 1997 * skriva-request@xxxxxxxxxxxxx för abonnemangsskommandon