[skriva] Re: Makt & Minne

  • From: Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 23 Mar 2007 07:46:20 +0100

Ahrvid Engholm skrev:
>   Har du läst L Sprauge de Camps Om mörkret faller (Lest Darkness
> Falls), som har liknande tema. En ingenjör kastas tillbaka i tiden till
> romarriket, och sätter igång att bygga ångmaskiner, telegrafer osv.

Jodå, den har jag läst för länge sedan. Jag vill minnas att jag
gillade idén och att författaren verkade kunnig men att hans stil
inte riktigt passade mig.

>   Alternate history är en av mina favoritgenrer.
>   Jag har läst artiklar om den där "sinnrika manicken", som bestod av en
> massa kugghjul i varandra osv. Men jag har för mig att den var grekisk,
> inte romersk.

Jag tror jag skrev om ett romerskt skepp; manicken sade jag inget om
 ;-) Jag är också rätt säker på att den fanns på ett romerskt
fraktskepp.

> Om jag inte minns fel var det någon sorts kalkylator för
> himmelspositioner och navigering. Så oändligt komplicerad var inte
> manicken, men den var iaf mer sinnrik och komplicerad än man dittills
> trott att antikens folk förmådde att konstruera. Jag tror att
> komplexitetsgraden var något i stil med kuggmaskineriet i fickur från
> 1600-talet, och det är komplicerat nog. (Vid slutet av det seklet
> konstruerade Pascal den första mekaniska räknemaskinen, så den
> komplexiteten duger.)

Jo, himlakroppsberäkning är nog den förhärskande teorin. En av
grejerna som var märkvärdig med var också om jag inte minns fel
sådana saker som själva kugghjulen inte bara själva komplexiteten på
själva maskinen. Om jag inte minns fel var kugghjul och
kugghjulsmekanismer svåra att göra i början, det är en knepigare
konstruktion än den verkar när man är van vid den. Jag tror dessutom
att det verkar vara fint hantverk på den och en dåliga hantverkare
hade nog överhuvud taget inte kunnat göra den alls.

> [...]
> sort-of-computers tagit över världen, och där Sverige och Norge
> fortfarande var i union...
>   Det finns många förklaringar till varför Romarriket gick under. Allt
> från att man inte klarade att kriga så mycket och underminerade ekonomin
> och då inte kjnde stå emot när folkvandringstiden kom, till att man
> försvagades av sjukdomar m m (epidemier, blyförgiftning av blytätade
> vattenledningar). Sanningen är nog en litet bit av allt. Historien kunde
> dock ha tagit en annan vändning. I så fall skulle mänskligheten nu
> kanske vara på god väg att ha terraformat Mars...

Romarrikets faall är nog en av dessa händelser som inte akn
förklaras med ett fenomen utan snarare ett antal fenomen som
samverkade under samma långa period. Som de säger i ''Romarrikets
fall''; Romarriket föll under längre tid än de flesta riken existerat.

Blyförgiftning av ledningar tror jag är en avfärdad teori nu för
tiden. Det verkar inte fällas ut alls tillräckligt mycket bly i
vatten som strömmar förbi i ledningarna. Att däremot koka vin i
blykärl för att ändra på smaken och att sminka sig med blyvitt var
saker som inte var särskilt nyttiga men knappast något som påverkade
befolkningen som helhet. Sminkningen tror jag dessutom bara gav
lokala skador och inte i hela kroppen eller i inre organ.

/Kristoffer
-----
SKRIVA för sf, fantasy och skräck * Sveriges äldsta skrivarlista
grundad 1997 * skriva-request@xxxxxxxxxxxxx för abonnemangsskommandon