[SKRIVA] M A Numminen på Rönnells

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 23 Apr 2014 00:30:50 +0200

Som bekant bevistar jag gärna diverse kulturevenemang (även debatter,
seminarier m m) och stundom skriver jag t o m en rapport. Och en rapport är
närmast oundvikligt när man avnjutit en kväll med den finske, milt
anarkistiske, filosofiskt lagde anti-artisten M A Numminen (född 1940,
förnamnen är Mauri Antero)  av Wikipedia kallad "the Godfather of Finnsh
Underground". På tisdagkvällen hade han release för sin nya CD på
antikvartiatet Rönnells, "Ut ur hans Hatt", en sorts Greatest Hits-platta. Jag
har sett honom tidigare (t ex på en konsert under Stockholms Kulturfestival)
och såg fram emot kvällen.
  Och blev inte besviken.
  Det var riktigt fullsmockat. För första gången var det kö utanför det
ärevärdiga antikvariatet. Säkert 20 meter kö, men jag tror alla kom in - till
priset av bristande sittplatser. Jag hittade en ståplats längs en bokhylla, men
fick idén att gå ut i butiken efter sittverktyg och lyckades finna en pall att
begagna.
  MAN (som jag förkortar namnet till) varvade berättelser om sin karriär med
flera av sina hits, ackompanjerad av den duktige pianisten Mika Sakinen. MAN
själv spelade trumvisp på telefonkatalog... Han började med att berätta att han
lärde sig god svenska dels i skolan, dels på Helsingfors universitet under
slutet av 60-talet, där han "plågade" sina finlandssvenska vänner med att
insistera på att de talade svenska med honom. Och det har han haft nytta av.
Han är lika populär i Sverige som i Finland, stundtals mer så i Sverige. Hans
första konsert i Sverige var på en "revolutionsafton" (det var sådana tider) i
Lund  1967, som Jolo (journalisten) gav bottenbetyg i DN. Sedan kom han till
Stockholm där Narrgruppen som hade uppdrag för TV uppmärksammade och engagerade
honom. SVT hade under sent 60-tal programmet "Timmen" där MAN fick vara med
många gånger med sina egensinniga sånger.
  Dit hörde bl a "Med min kvinna i riksdagshusets park" (som vi fick höra under
kvällen) vilken blev dödskallestämplad i finsk radio, men faktiskt tillåten att
spela i sin svenska version av den finlandssvenska radion. I Sverige träffade
han radioproducenten Roger Wallis på utlandsradion och fick vara med i "The
Radio Sweden Saturday Show" flera gånger. Det var han som insisterade på att
MAN gjorde en svensk platta (han hade flera på finska redan), vilket han gjorde
1972. Den plattan blev en oväntad framgång. 1974 släppte han också en aningen
jazzinfluerad platta på svenska.
  Det är i Sverige och Finland och på senare år Tyskland MAN haft sin publik.
Under tidiga år hade han svårt att slå igenom i Tyskland, där han var okänd.
Han fick inget betalt utan sade att han fick finansiera tyska turnéer med
svenska pengar. För några år sedan kom han ut med boken Till Helsingfors vars
tyska upplaga blev en mindre succé och nu tycks den tyska publiken uppskatta
honom. I Tyskland hittade han f ö den gamla schlagern som i svensk version blev
"Jag har sett fröken Ellen i badkaret / Det var skönt". (Jag tror att MAN
pratar hygglig tyska också. Han körde den sången även i tysk version.)
  På 90-talet fick han en "revival" (i den mån det behövdes) genom att Robert
Aschberg tog med honom i sina TV-program - Aschberg satt f ö i publiken under
kvällen och verkade förnöjd. MAN har lovat att ta med Aschberg till en
mellanölsbaren Skräpbanken i Berghäll, "en av Helsingfors farliga förorter - så
där kommer vi säkert att trivas".
  MANs största hit körde han förstås under kvällen: "Som en gummiboll".  Den
gjordes på svenska faktiskt första gången 1959, av Lill-Babs, men MANs version
tycker jag är fräsigare. När han en gång gästade "Allsång på Skansen" var
Lill-Babs i publiken, och då han frågade ställde hon upp att köra bakom honom,
vilket hon gjorde. Barbro Svensson är en rekordelig dam.
  Han körde också bl a sin första hit, "Perkele!", som bara består att ett enda
ord. (Finskans "perkele" lär f ö vara ett lånord från litauiska, ty det fanns
någon hednisk litauisk gud som hette Perkola-eller-något.) Vi fick även höra
"Katten också!", en annan av hans hits. De som satt bakom mig på min lilla pall
(alltså JAG satt på min lilla pall, ensam, så det så!) var särskilt
entusiastiska och skrattade och tjoade och applåderade å det vildaste. Men
övriga publiken var sällan långt efter i applåder och uppskattning. Själv tog
jag en massa digitalbilder.
  I början av kvällen bjöd Rönnells (eller möjligen skivbolaget) på bubbeldryck
och korv- och ost-pinnar, som dock snabbt tog slut. Men den näring och
spiritualitet MAN bjöd på var egentligen allt som behövdes under en mycket
trevlig kväll. MAN har inte världens bästa sångröst (han sjunger bättre än jag,
vilket inte vill säga...mycket!) men hans konstnärskap och infall och humor är
något oförglömligt! Det är bara M A Numminen som kan - för några år sedan - få
för sig att tonsätta Ludig Wittgensteins filosofiska läror.
  M A Numminen är en mild rebell, en underfundig provokatör, ett fenomen.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /