[SKRIVA] Re: "M"

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 29 Jun 2007 14:55:13 +0200

On Wed, 27 Jun 2007 21:07:08 +0200, "Ahrvid Engholm"
<ahrvid@xxxxxxxxxxxx> said:
>    Peter Lorre gick sedan till Hollywood. "M" var (enligt en filmografi
>    jag
> googlade fram) hans första film, vilket får sägas var en lysande debut.
> Men i Hollywood fick han mest biroller (han var med i både Casablanca och
> The Maltese Falcon), ofta spelande skurk. Jag har dock en VHS-kassett där
> han spelar den japanske detektiven Mr Moto, och alltså är hjälte. En
> rip-off på Charlie Chan (kinesisk detektiv, bäst spelad av Warner Oland).
> Framtidsförutsättningarna för en filmserie om en japansk detektiv var
> dock
> [...]

Det visste jag inte om Peter Lorre. Tack för upplysningarna! Jag tyckte
han såg bekant ut i "M". Jag har nog sett honom i åtminstone
"Casablanca". Hm, han kanske ser litet japansk ut?
/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :

--
http://www.fastmail.fm - Or how I learned to stop worrying and